Dit is niet te ontwijken. Smartphone gebruik komt steeds meer voor waarbij couchsurfen tegenwoordig een dagelijkse activiteit is. Terwijl je tv kijkt of surft, ben je ook tegelijkertijd online op je second screem mobiel apparaat. Dit is tegenwoordig heel normaal. De sociale acceptatie ligt nu net voor het e-mails in bed-surfen en potty-surfen. Terwijl wij social bezig zijn via ons mobiel door te whatsappen, instagrammen en mailen, is de vraag nu wat dit betekent voor bedrijven. Voor bedrijven zijn e-mail en mobiel een uitdaging
Hebben bedrijven ook voordelen aan mobiel? Natuurlijk. Mobiel biedt de mogelijkheid om met het web in je broekzak de verschillende off- en online werelden met elkaar te koppelen. Stuur het bonnetje maar naar mijn inbox. Mijn boardingpass of coupons laat ik wel vanaf mijn mobiel zien. De naadloze customer journey lijkt vanuit sommige bedrijven misschien vervelend, maar de klant heeft vindt het helemaal niet erg om nog even online prijzen te vergelijken terwijl ze in de winkel staan. Daarbij komen nog de extra voordelen die een supercomputer, met camera, NFC, duizenden apps en een mobile wallet bieden. Laat mij maar niet beginnen.
Er worden ook steeds meer creactieve ideeën bedacht met e-mail en qr-codes getest, waarbij ik durf te zeggen dat die ook niet voor iedereen even handig zijn.
Mobiel bereik
Sanoma heeft bewezen dat ongeveer 6,9 miljoen Nederlanders gebruik maken van een smartphone en 81% daarvan elke dag online is.
Uit het filmpje is gebleken dat de mobiele apparaten ook voornamelijk gebruikt worden in de buurt van het station… maar dat is niet per se zo. De smartphone bereikt zijn piek in de ochtend.
E-mailmarketing op mobiel
Ook e-mailmarketeers hebben een extra uitdaging. De kunst is om ervoor te zorgen dat een e-mail er goed uitziet op zowel de desktop als mobiel. Wanneer de e-mail er goed genoeg uitziet, wordt deze in 70% van de gevallen meteen gewist. Het blijkt dat slechts 3% van de ontvangers een e-mail op meerdere apparaten opent. Er is dus heel weinig kans op een tweede kans bij mobiele e-mailmarketing. Niet om het te bagatelliseren, want bij die 3 procent gaat het voornamelijk wel om de meest betrokken ontvangers, maar nog is dat niet veel.
Wanneer iemand zich verder wil oriënteren of kopen, dan dient de achterliggende site hier rekening mee te houden en zich lenen voor de ervaring voor mobiele shoppers. De tweede uitdaging voor de mobiele e-mailmarketeers is dan ook de mobiele landingpagina. Er wordt dan nagegaan als mensen die aankopen op basis van berichten op hun mobiele apparaat doen. Maar dat is wel zo. Helaas komt dat nog niet zo vaak voor.
Kopen via mobiel
De verdienmodellen die in de desktoprealiteit werken, werken niet altijd (altijd niet?) op de tablet.Vooral hoe het scherm steeds kleiner wordt, wordt het steeds lastiger m meteen te verkopen. Dit geldt ook voor bannerreclame en afiliate verkopen.
Forrester deed onlangs een onderzoek “Consumer Perceptions of Mobile Marketing” voor het Amerikaanse Strongmail. Op basis van een survey werd er nagegaan hoe eonline klanten promotionele boodschappen willen ontvangen in vergelijking tot e-mail, apps en SMS. Het onderzoek van Strongmail en Forrester is erg boeiend, de klanten geven onder andere ook aan dat ze al gauw weten of een bericht interessant is of niet en op basis daarvan beslissen om te wissen of niet.
Heel weinig mensen deden een aankoop na ontvangst van reclame boodschappen. En ik denk dat totdat er een frictieloze betaalwijze voor op de smartphone groot wordt omarmd, zal het lastig blijven.