Het digitaliseren van binnengekomen documenten lijkt steeds populairder te worden binnen het onderwijs. Door de schaal binnen het onderwijs steeds te vergroten, komt het steeds vaker voor dat onderwijsinstellingen de keuze maken om hun ingekomen documenten op automatische wijze door de organisatie te verzenden zodat er een geoptimaliseerde en gestructureerde verwerking wordt verwezenlijkt. Dit is uit de cijfers over de eerste drie maanden van 2012 van DDi Document Software gebleken.
De eerste zes maanden van 2011 deed DDi onderzoek, onder bijna 200 instellingen in het basis- en middelbaaronderwijs, naar de manier waarop zij hun binnengekomen documenten hadden geregeld. Bij bijna alle instellingen werden de stukken op papier in ontvangst genomen en fysiek door het bedrijf gestuurd om verder verwerkt te worden en om de informatie te delen. Toen werd in bijna driekwart van de gevallen de behoefte geuit om de documentverwerking te optimaliseren zodat er efficiënter met de informatie en documentatie omgegaan kon worden. 22 procent zei zelfs zich voor te nemen om in het komende jaar (2012) een systeem in te stellen om papieren, documenten, zoals ingekomen post, digitale leerlingen- en/of personeelsdossiers en inkoopfacturen te digitaliseren.
Toen er weer een onderzoek werd gedaan over de eerste drie maanden van 2012, bleek dat van de gevraagde groep, die in 2011 hun documentstroom wilden optimaliseren, 37 procent reeds een softwarematige solutie had aangeschaft om de documenten digitaal te verwerken. 20 Procent is van plan om in de loop van 2012 een soortgelijk systeem te implementeren. Daarmee lijkt het alsof het onderwijs nu definitief de voordelen van de digitalisering van de instroom van documenten heeft ingezien.