Selecteer een pagina

De Stichting Biologisch Goed Van Eigen Erf gaat een mantelovereenkomst aan voor de inzet van Easy Order van e-Buzz. Naast de webshop op basis van Easy Order kunnen de tien regionale biologische-boerderijwebwinkels gebruikmaken van Easy Order BackOffice, de bedrijfssoftware van e-Buzz. Beide systemen worden ingezet op basis van ASP (Application Service Providing) / SaaS (Software as a Service). De inrichting van de systemen start bij de leden van Van Eigen Erf in de provincies Limburg, Flevoland en Friesland. De komende maanden zullen deze boerderijwebwinkels de softwareoplossingen operationaliseren. Van Eigen Erf en e-Buzz verwachten dat de overige boerderijwebwinkels op korte termijn zullen volgen.

Momenteel zijn tien boerderijwebwinkels aangesloten bij de Stichting Biologisch Goed Van Eigen Erf. Deze winkels voeren een assortiment verse producten die zijn geproduceerd door regionale biologische–landbouwbedrijven, zoals groente, fruit, zuivel, kaas, eieren, vlees, brood, gebak, sappen en jams. Het uitgangspunt is altijd dat er geen gebruik is gemaakt van bestrijdingsmiddelen en dat het milieu minimaal wordt belast. Ook de beperking van het aantal transportbewegingen en daarmee de reductie van CO2-uitstoot is voor de boerderijwebwinkels een belangrijk item. De klanten van de boerderijwebwinkels van Van Eigen Erf kunnen hun producten uitsluitend afnemen via internet. Zij doen hun bestelling in de webshop van een van de boerderijwebwinkels, waarna de winkel de producten pickt, verpakt en naar de klant verstuurt. Dit alles gebeurt conform met de klant gemaakte afspraken over het verpakken en verzenden van de bestelling.

In de afgelopen jaren heeft een aantal van de boerderijwebwinkels individueel een eigen webshop gebouwd. Dat deze bestelmethode succesvol is, blijkt uit het grote aantal klanten dat de weg naar de boerderijwebwinkels heeft gevonden. Met het gebruik van de webshop Easy Order® zijn de diverse concepten van de boerderijwebwinkels samengebracht onder de overkoepelende organisatie Van Eigen Erf. Elke boerderijwebwinkel hanteert in de webshop een eigen lokaal assortiment en eigen verkoopprijzen. Een deel van het assortiment is voor alle webwinkels gelijk. Voor de webshop wordt gebruikgemaakt van de consumentenversie van Easy Order (B2C). Na het aanmelden kunnen de klanten daarin hun bestellingen ingeven. In de webshop vinden de klanten hun bestelformulieren en de promoties en acties van die week. De afrekening vindt plaats via automatische incasso op de dag na aflevering.

Van Eigen Erf activeert van de bedrijfssoftware Easy Order BackOffice de modules financiële en logistieke administratie. Het onderhoud van de stamgegevens van de producten en diensten vindt plaats in de centrale versie van de bedrijfssoftware. De acties en promoties worden eveneens centraal voorbereid. Op basis van al deze centrale gegevens worden de backofficeomgevingen van de afzonderlijke boerderijwebwinkels geactiveerd. Zij selecteren vervolgens hun assortiment, acties en promoties, en vullen de stamgegevens aan met de gegevens van hun klanten. De activering van de handelsmodules voor de uitwisseling van inkooporders, voor de registratie van voorraden en voor de verkooporders en financiën vindt eveneens centraal en decentraal plaats. Dagelijks worden de stamgegevens uitgewisseld met de webshops.
 
Bronnen: CMScentraal & e-Buzz