Na jarenlange trouwe dienst moesten de 30 GreenLog boordcomputers van Van den Bogerd Transporten B.V. in Bergschenhoek (NL) plaatsmaken voor een waardige opvolger. Dankzij de TopIQ komt elke actie van alle chauffeurs voortaan real-time in beeld. Volgens Van den Bogerd “een geweldige stap voorwaarts”.
Al 65 jaar is Van den Bogerd Transporten B.V. als familiebedrijf actief, de laatste decennia voornamelijk in het nationaal transport van zeecontainers en op- en overslag. De relatie met Greencats zusterbedrijf Groeneveld dateert vanaf 1972, toen Van den Bogerd Transporten als één van de eerste transportbedrijven overstapte op automatische vetsmering van haar voertuigen. Van Groeneveld-IT werd in de jaren ’90 een complete automatiseringsoplossing betrokken, inclusief het TMS RoadRunner+ en op alle wagens een GreenLog boordcomputer.
Medio 2009 besloot Van den Bogert de good-old GreenLog te vervangen. “We hebben natuurlijk nog wel even rondgekeken in de markt,” aldus directeur-eigenaar Gert-Jan van den Bogerd, “maar de voorkeur voor de TopIQ kwam geen moment in het gedrang. Ook wij konden niet heen om de tienduizenden wagens die inmiddels met dit systeem rijden en de lovende referenties van collega-ondernemers. De TopIQ sluit bovendien naadloos aan bij ons bestaande TMS, zodat we de ombouw en implementatie probleemloos zelf konden uitvoeren.”
Niet alleen de chauffeurs gaan er sterk op vooruit, maar ook de logistieke operatie als geheel. Gert-Jan van den Bogerd daarover: “Met het oude systeem waren er nog de nodige beperkingen in de communicatie, maar nu staan we real-time in verbinding met het voertuig. Voorheen kon de chauffeur een aflevering pas achteraf gereed melden, maar nu weten we op elk moment wat de status van een zending en de positie van een wagen is. Tegelijk zijn we nu verlost van het steeds opnieuw inbellen naar een wagen om informatie op te halen. Er is nu een continue verbinding met het voortuig via GPRS, terwijl de TopIQ op zijn beurt direct is gekoppeld aan een GPS-systeem. De planner heeft dus altijd volledig zicht op het voertuig, en dat vertaalt zich in nog meer operationele efficiency en beschikbaarheid van actuele informatie voor onze klanten.”