Er zijn twee grote obstakels die de reden zijn waarom bedrijven niet in staat zijn om adequaat met data-driven intelligence te werken. Een van de obstakels is dat CRM databases leeg starten. Het is aan de bedrijven om de database te voorzien van gegevens. Echter zijn er wel add-on producten die gekocht kunnen worden om te database te voorzien van informatie. Desondanks is het toch anders in vergelijking met databases van onder andere LinkedIn, waar de database al met volledige gegevens begint. Het tweede obstakel is dat CRM niet erg intelligent is. Daarmee wordt bedoeld dat CRM weliswaar een geweldige software is om data weer te geven door middel van verschillende selecties, maar deze zoekoptie begint minder goed te functioneren wanneer teveel gegevens worden opgevraagd.
Aan de hand van de obstakels betreffende CRM worden ook oplossingen bedacht om de CRM systemen te verbeteren. Een van de oplossingen is om als bedrijf optimaal gebruik te kunnen maken van de data die beschikbaar is. Het is tijd om opnieuw de mogelijkheden te bekijken hoe bedrijven beter kunnen functioneren op basis van gegevens binnen CRM. De ondernemingen in kwestie moeten in staat zijn om accurate, positieve resultaten te kunnen voorspellen met behulp van CRM systemen.
De ommekeer
De volgende generaties van CRM kunnen beginnen met een volledige database als uitgangspunt. De CRM software moet continu informatie weergeven van huidige en potentiële klanten. Ook moet de CRM software voortdurend website-updates, nieuws, posten op sociale netwerken, technologieleveranciers, vacatures en nieuwe wervingen bijhouden. Deze gegevens moeten samengevoegd kunnen worden in het CRM systeem, zodat problemen volledig opgelost kunnen worden.