Klantrelatiemanagement (CRM) software is een belangrijk instrument geworden van elk bedrijf dat zich bezighoudt met de verkoop en service van haar producten. CRM software stelt ondernemingen in staat om hun verkoop-, marketing- en klantenserviceprocessen te stroomlijnen. Met de integratie van verkoop-, marketing- en serviceprocessen maakt de CRM software het gemakkelijker voor het verkoop- en marketingteam van het bedrijf tot een betere samenwerking te komen als een gezamenlijke werkgroep. Ook kunnen bedrijven middels hun CRM software nieuwe markten en klanten identificeren, sneller deals sluiten en gemakkelijker lange en succesvolle zakelijke relaties opbouwen.
CRM software wordt gebruikt voor de automatisering van de verkoopgerelateerde activiteiten van een bedrijf. De verkoop van een product kan onderverdeeld worden in verschillende fasen waaronder klantgeneratie en kwalificatie, waardepropositie en interactie, presentatie verkoopaanbieding, onderhandelen over en sluiten van de verkoop. Hierbij automatiseert CRM software al deze fasen en helpt bedrijven om zich te richten op specifieke segmenten van de markt.
CRM software biedt strategische voordelen aan elk bedrijf, ongeacht het type industrie, onderneming of instelling. Het doel van elk bedrijf is het behouden van tevreden klanten en CRM software helpt bedrijven daarbij om dit doel te verwezenlijken. Daarom is een goed georganiseerde CRM software onmisbaar binnen elk bedrijf.