IBM introduceerde recentlijk nieuwe software die gebruikers in staat stelt om gegevens uit sociale netwerken en blogs te analyseren en deze informatie te koppelen aan beschikbare interne data voor meer inzicht en betere voorspellingen.
Met de nieuwe IBM SPSS Modeler, data mining- en text analytics-software, kunnen gebruikers veranderingen monitoren in de opvattingen van klanten, burgers en werknemers. Door dit verbeterde inzicht kunnen belangrijke factoren worden voorspeld waarop toekomstige klantacquisitie- en retentiecampagnes worden gebaseerd. Organisaties kunnen met de software sentimenten afleiden uit het gebruik van emoticons en spreektaal, welke vaak worden gebruikt om een mening te geven over producten of diensten.
De nieuwe software houdt rekening met de specifieke prioriteiten en het jargon van de verschillende bedrijfstakken. Het kan trends analyseren en inzicht bieden in industriespecifieke terminologie. De nieuwe software beschikt over een semantisch netwerk met 180 verticale taxonomieën (van banken en verzekeringen tot consumentenelektronica) en meer dan 400.000 termen, waaronder 100.000 synoniemen en duizenden merken. Hierdoor kunnen organisaties eenvoudig verbanden leggen tussen sentimenten en producten, zonder dat ze veel tijd kwijt zijn aan het opstellen van hun eigen definities.