Selecteer een pagina

In tijden dat er minder omzet gemaakt wordt en aankoop trajecten van bedrijfsapplicaties langer zullen worden is het belangrijk de inkomende de kosten per medium goed in kaart te hebben. Adverteerders op zoek zullen gaan naar mogelijkheden, waarbij sneller resultaat wordt behaald en op performance kan worden afgerekend.

Cijfers spreken

Belangrijk in 2009 is dat u de bron van de omzet kan achterhalen. Zodra de bron bekend is, kunt u de focus leggen op deze activiteiten. U moet mogelijk in marketing of advertentiebronnen snijden, en daarom zijn deze cijfers zo belangrijk. Maak een top 10 van omzet per bron en probeer inzichtelijk te krijgen wat de kosten per bron zijn. Zo kunt u mogelijk achterhalen welke kosten per 1000 euro omzet het binnenhalen heeft gekost, koppel deze cijfers dan ook aan winst per bron en u heeft voldoende sturingscijfers voor 2009.

Zodra u inzichtelijk heeft in de bronnen kunt u actie ondernemen. Springen Google Adwords, uw eigen netwerk en bestaande klanten er bijvoorbeeld met kop en schouders boven uit. Prima, zorg dan dat u kijkt of u meer kunt halen uit deze cijfers. Bij Google Adwords bekijkt u de totale investering in Adwords van 2008 en kijk naar de omzet van contacten die Adwords heeft opgeleverd. Als u een webshop heeft met producten zijn deze cijfers uit Google Adwords te halen door de prijs per conversie te gebruiken, bij services en diensten moet u toch echt de bron van de opdracht proberen te achterhalen om tot goede cijfers te komen.

80-20 verhouding

Het is goed mogelijk dat blijkt dat uw bestaande klanten de meeste omzet binnen brengen (bijv. 80 procent), in ieder geval de goedkoopste marketing inspanning vergen. Schroom dus niet om dat een van uw prioriteiten te maken van 2009.

Bezoek ze vaker, probeer meer te verkopen door u in te leven in de problemen van uw klant. Bekijk de bron van uw nieuwe klanten en bepaal wat een nieuwe klant u maximaal mag kosten in 2009.

Werkelijke prijs per lead

Bepaal uw segment waar u absoluut scoort en probeer bronnen van leads te zoeken die aansluiten bij die wens. Probeer zoveel mogelijk prijs-per-lead of prijs-per-conversie afspraken te maken en maak een schatting van de werkelijke prijs van een conversie of lead. Als u bijvoorbeeld 50 euro betaald voor een conversie en 1 op 10 komt de prijs per klant dus op 500 euro. Reken daarbij nog eens 15 keer een halfuur werk en een werkelijk klantprijs komt a snel op 700-800 euro. Als u daarbij een product verkoopt van 8.000 euro licentiekosten en 4.000 euro in maatwerk dan is 700-800 euro een hele scherpe bronprijs van een lead.

Evalueer bronnen

Als u met een nieuwe marketingkanaal in zee gaat leg u dan niet vast lange termijn afspraken en eerder behaalde resultaten van het kanaal voor andere. Spreek een evaluatieperiode af en neem de tijd om de werkelijke waarde van het kanaal te achterhalen. Adverteer bijvoorbeeld drie maanden of koop een beperkt aantal leads en bouw een rustperiode in van minimaal twee maanden om alle aanvragen af te handelen en ze op waarde in te schatten.

Over OrangeRepublic

OrangeRepublic is een international marketing organisatie, die is ontstaan in begin 2009 door de overname van Leadscentraal. OrangeRepublic is marktleider in concepten leadgeneratie met de focus op software leveranciers in Nederland en Vlaanderen. Met meer dan 200.000 pagina bezoekers op nieuws en adviessites helpen we onderneming met software selecties en gelijktijdig helpen we software leveranciers met kwalitatieve leads.

www.orangerepublic.nl