De groei van social media brengt de klantrelatiemanagement (CRM) strategieën bijna in de war. De groei van social media dwingt ondernemingen om hun klantverwijzingwaarde (CRV)te herzien. Bedrijven moeten vervolgens tools toepassen, zoals sociale netwerkanalyse, voor het meten en beoordelen van de sociale gevolgen op CRV en uiteindelijk CV, of ‘Sociale CRM’ in hun CRM strategieën.
De term ‘Sociale CRM’ is ontstaan om de impact van het klantgebruik van het nieuwe sociale kanaal te beschrijven. Maar het is een overgangsperiodeterm die zal verdwijnen als methoden die verantwoordelijk zijn voor sociale media-activiteiten worden geïntegreerd in CRM.
Sociale CRM, zoals CRM in het algemeen, is een bedrijfsstrategie om de winstgevendheid te helpen maximaliseren in plaats van een specifieke taak uit te voeren. In plaats daarvan kunnen bedrijven een toepassingsmenu gebruiken om sociale CRM programma’s te draaien, met inbegrip van analytics; sociale conversatietoezicht; klantprofiel invullen en bijwerken; sociale netwerkanalyse (SNA); en sociale invloedscoring. Het grootste stuurprogramma voor sociale CRM is de snel groeiende populariteit van social media.
Over Social CRM (klantrelatiemanagement)
Social CRM is het gebruik van socialmediadiensten en -technieken door ondernemingen en organisaties. Deze ondernemingen maken gebruik van social CRM voor interactie met hun klanten. Social CRM wordt ondermeer toegepast bij de dienstverlening, marketing en verkoop. Met het toenemend gebruik van social media door ondernemingen zal ook het gebruik van social CRM blijven groeien en een belangrijke plaats innemen binnen het bedrijfsleven.