Het is recentelijk geopenbaard dat Yammer 85 miljoen dollar heeft verworven in een nieuwe investeringsronde. Het in 2008 opgericht bedrijf heeft daarmee sinds de oprichting 142 miljoen dollar binnengesleept.
Yammer is net als Facebook en Twitter een sociaal netwerk voor bedrijven, maar het wordt alleen intern gebruikt. Alleen de werknemers van dezelfde organisatie kunnen de informatie waarnemen.
Voordelen
Yammer gebruik brengt enkele voordelen met zich mee. Er vindt binnen een bedrijf meer samenwerking plaats, omdat de barrières worden doorbroken, het e-mailverkeer vermindert en mensen krijgen sneller antwoord op vragen.
De berichten op Yammer gaan voornamelijk over het werk: een projectupdate of een oproep ten aanzien van de organisatie van een bedrijfsuitje. Maar men zou ook een vraag kunnen stellen over bijvoorbeeld een defecte printer. De IT-afdeling van Capgemini ontvangt, sinds de medewerkers via Yammer zelf achter oplossingen komen, 40 procent minder e-mail.
Tour Yammer
Oprichter en directeur David Sacks was recentelijk in Amsterdam als onderdeel van Yammer on Tour, waar hij al bestaande- en potentiële klanten ontmoet.
Het sociale netwerk heeft nu wereldwijd meer dan 4 miljoen gebruikers. Wat betreft de hoeveelheid van de gebruikers, staat Nederland op de tweede plaats, na de Verenigde Staten. Bedrijven zoals Shell, Deloitte, Randstad, maar ook Nederlandse gemeentes en Rijkswaterstaat gebruiken steeds vaker Yammer.
Sacks zegt: “Het netwerk wordt steeds groter. Maandelijks melden 250.000 nieuwe gebruikers zich aan. Yammer hoopt in de nabije toekomst 8 miljoen gebruikers te hebben.”
Concurrentie
Feitelijk werd Yammer, net als Twitter, als microblogdienst opgezet. Later werden andere functionaliteiten eraan toegevoegd zoals het delen van bestanden en het creëren van documenten. Yammer wordt daardoor vergelijkbaar met andere bedrijven zoals Socialtext en Jive, die al langer doen aan social business software. Deze bedrijven hebben weliswaar op hun beurt de news feed van Yammer overgenomen.
Volgens Sacks is het feit dat Yammer als sociaal netwerk is begonnen en niet als ‘samenwerkingssoftware’ de kracht die deze software onderscheidt van de concurrenten.
Gratis dienst
Het echte verschil tussen Yammer en de concurrenten zit in de prijs: Yammer is namelijk in eerste instantie gratis. Werknemers kunnen zich uit eigen initiatief kosteloos aanmelden waardoor het netwerk zich heel snel verspreidt.
Als voldoende werknemers gebruik maken van het programma, komt er een punt dat de managers van het bedrijf controle willen over het Yammer-netwerk. Pas dan is Yammer niet gratis meer. Voor data-export, aanvullende beveiliging en beheerrechten moet er 5 dollar per maand per gebruiker worden betaald.
De vraag werd gesteld als het er dan niet op neerkomt dat Yammer zich via de achterdeur opdringt aan bedrijven. Sacks draait de vraag om door te zeggen: “Als je Yammer koopt, weet je inmiddels dat de software werkt. Werknemers maken uit zichzelf gebruik van Yammer.”
Marketing
Yammer groeit bijzonder snel met het freemiummodel. Sacks denkt dat dit bedrijf het verdienmodel in de toekomst kan volhouden. De onderneming heeft namelijk de ondersteuning van voldoende investeerders.
Van de 4 miljoen accounts, zijn 800.000 betaald, dus een conversiepercentage van 20 procent. “Het huidige verdienmodel werkt al.”
Yammer maakt echter nog geen winst. Sacks stelt: “Ik denk dat als we nu zouden proberen om winstgevend te zijn, dat dat zou kunnen.” Maar het bedrijf moet liever eerst groeien zodat deze over enkele jaren rendabel kan zijn.
Nieuwe kantoren openen
Sacks’ grootste zorg is het in dienst nemen van voldoende personeel. De verspreiding van Yammer gaat vreselijk snel, maar er zijn nog niet voldoende verkopers in dienst om die potentiële klanten te verzilveren. Sacks zegt: “We moeten in ons eigen land meer aanwezig zijn dan door geheel Europa.”
Het is de bedoeling van Yammer om in de tweede helft van het jaar in Europese landen meer kantoren te openen, waaronder waarschijnlijk in Nederland. Momenteel heeft Yammer alleen in London een kantoor.
Volgens Sacks is er wereldwijd een tekort aan goede softwareontwikkelaars. Het bedrijf kan talent lokken, aangezien zij 85 miljoen dollar op zak hebben. Een voorbeeld is om de hedendaagse, vaak haperende desktopapplicatie bij te werken.
Centrale hub
Sacks maakt zich weinig zorgen over de concurrentie. Yammer heeft het voordeel van de First mover advantage, aangezien zij de eerste was. Het bedrijf moet zo gauw mogelijk groeien om de markt te kunnen veroveren.
Sacks wil tevens dat de informatiestromen van andere programma’s in Yammer lopen. Zijn visie is: Yammer als centrale hub van alle communicatie binnen een organisatie, van het delen van documenten tot berichten over printers die stuk zijn.