Microsoft kondigde recentelijk zoals verwacht aan dat het zijn Yammer sociaal netwerken en Skype verenigde communicatiediensten zal integreren met Microsoft Dynamics CRM software. Deze week bracht Microsoft die poging een stap verder via een samenwerking met Moxie Software waaronder een andere sociale netwerk applicatie voor de onderneming wordt geïntegreerd binnen Microsoft Dynamics.
Moxie biedt een sociale netwerk dienst die organisaties de gelegenheid biedt elke interactie met elke klant bij te houden. Hoofdzakelijk bedoeld voor call center operaties,biedt Moxie Software de mogelijkheid om kennisbasen te creëren waar klantenverkopers en dienst representatieve medewerkers naar kunnen verwijzen voor een continue basis.
Volgens Nikhil Govindaraj, vice president van producten voor Moxie Software, is Moxie een natuurlijk verlengend sociaal CRM ecosysteem omdat zoals de meeste Microsoft producten, deze ook is gebouwd op het Microsoft.net. In het geval van Moxie, werd de integratie tot stand gebracht door gebruik te maken van de Spaces Connect middelware software van het bedrijf voor de integratie met Microsoft Dynamics die draait op locatie of in de cloud.
Als je ze samen brengt, bieden Yammer, Moxie en Skype elke organisatie de mogelijkheid om een uitgebreide set van sociale netwerk diensten in te roepen via een reeks APIs die strak zijn geïntegreerd met klantengegevens die zijn opgeslagen in Microsoft Dynamics. Het eind resultaat is een kader dat specifiek is ontworpen om het gemakkelijker te maken voor organisaties om klanten niet alleen te bedienen, maar ook toegevoegde producten aan hen te verkopen die zijn gebaseerd op wat zij reeds weten over die klant.
Microsoft is niet de enige verkoper die gebruik wil maken van APIs om agressiever concurrerend te kunnen zijn in de CRM ruimte. Zowel Salesforce.com als SAP hebben soortgelijke strategieën uitgestippeld. Microsoft heeft het echter een stap verder gebracht door twee grote sociale netwerk spelers te kopen terwijl er simultaan enkele derde partij partners worden gestimuleerd om te profiteren van APIs van Microsoft Dynamics.
Hoewel Microsoft nooit bekend stond om zijn openheid, zijn er tekens dat de gigantische software de voordelen heeft ingezien van het tenminste creëren van ecosystemen rond een deel van zijn kernapplicaties. Hoe ver dat zal uitbreiden of hoe comfortabel Microsoft is in termen van het participeren in een ecosysteem dat wordt gedomineerd door een andere verkoper, valt nog te bezien. Maar tenminste voorlopig, zijn gebruikers van Microsoft Dynamics nu als voor geen enkele andere reden beter af dat hoe meer een applicaties wordt geïntegreerd met andere applicaties, hoe waardevoller deze applicatie wordt.