Onlangs heeft language technology verkoper SDL haar bedrijf versterkt met kopen van Alterian. Met de overname van deze marketing automation verkoper is naar verluidt zo’n 107 miljoen Amerikaanse dollars gemoeid.
Alterian verkeerde de laatste periode in zwaar weer. Het had onder meer te maken met het opstappen van CEO David Eldrigde in april. In juli werd pas een opvolger gevonden in de persoon van Heath Davies. Ook medeoprichter en president Michael Talbot keerde het bedrijf de rug toe in oktober. Bovendien noteerde Alterian een verlies van zo’n zes miljoen Amerikaanse dollars. Op het moment van de overname was de organisatie bijna aan het einde van een honderd dagen durend herstructureringsplan, waardoor het aantal personeelsleden was teruggebracht van 440 tot 260.
SDL had het daarentegen beter voor elkaar, en behaalde zo’n 300 miljoen Amerikaanse dollars aan opbrengsten. Het bedrijf wordt over het algemeen dan ook als redelijk winstgevend beschouwd.
Volgens de voorzitter van SDL spraken de marketing analytics, het campaign management en de werkzaamheden op het gebied van sociale media van Alterian tot de verbeelding. Verwacht wordt dan ook dat deze onderdelen van het bedrijf intact blijven. Het stuk content management waar Alterian zich mee bezighield zal waarschijnlijk worden vermengd met de veel grotere web content management business van SDL. Dit onderdeel van het bedrijf bracht voor Alterian zo’n 27 procent van de inkomsten in het laatje.