Selecteer een pagina

Volgens verwachting zal de SaaS (software als een dienst) markt nog aantrekkelijker worden en een aantal belangrijke veranderingen ondergaan. In dit artikel worden belangrijke SaaS-verkopers beschreven.

Salesforce.com: De SaaS-markt kan niet worden besproken, zonder Salesforce.com, de grootste onafhankelijke speler, aan te halen. Hoewel het bedrijf voldoende nieuws aanbiedt omtrent sociale samenwerking, CRM (klantrelatiebeheer), klantenservice en applicaiteontwikkelingsoftware, is het ook mogelijk dat Salesforce.com een splinternieuwe applicatie zal creëren die een gebied omvat dat momenteel nog niet is aangepakt.

Oracle: Een deel van de SaaS-aanbiedingen van Oracle is reeds beschikbaar. De meeste SaaS-aanbiedingen die nog niet beschikbaar zijn, zullen dit jaar worden gelanceerd. Het kan dat de SaaS-oplossingen nog voor de OpenWorldconferentie in september beschikbaar zullen zijn.

SAP: De Duitse softwarereus heeft zichzelf in de afgelopen zes maanden bekendheid gegeven in de SaaS-markt door HCM (menselijkkapitaalbeheer) verkoper SucessFactors te kopen. Het bedrijf nam Ariba, cloud-gebaseerde verkopersnetwerkleverancier, ook over. SAP staat verder bekend om zijn Business ByDesign ERP (onderneminghulpbronnenplanning) suite en enkele gespecialiseerde SaaS-applicaties die samenwerken met de op locatie Business Suite voor grote bedrijven. SAP-functionarissen kunnen dit jaar besluiten om een langere SaaS-route uit te stippelen voor de Business Suite.

Microsoft: Men mag meer werkzaamheden richting SaaS verwachten van Microsoft voor de Dynamics ERP-softwarelinies. Het is ook mogelijk dat het marketingbericht voor SaaS zal trachten klanten te wijzen dat het een virtuele ‘alles in een SaaS-winkel’ is, waarbij alles wordt omvat van het kantoor, tot CRM en ERP.

Workday: De SaaS-financiële medewerkers en HCM-verkopers hebben veel aandacht gekregen dankzij hoge klantenaanwinsten en recentelijke succesvolle IPO, maar de prestatiedruk neemt niet af. Mensen die de SaaS-markt bijhouden zullen blijven kijken naar de Workday aandeelkoers, omzet en mogelijkheid om enorme overeenkomsten te sluiten tegen SAP en Oracle.

Intuit: Miljoenen kleine bedrijven maken gebruik van de QuickBooks-software van Intuit. Hoewel steeds meer klanten overstappen naar SaaS, wil Intuit zijn klanten niet kwijtraken. Daarom lanceerde dit bedrijf in september een versie van QuickBooks Online die werkzaam is in meer dan 100 bedrijven wereldwijd. Het bedrijf heeft ook een kleine, zakelijke SaaS-suite gebouwd, waarbij de Demandforce cloud-gebaseerde marketingsoftware wordt gekoppeld aan QuickBooks Online en de op locatie versies van QuickBooks. Het lijkt alsof Intuit op dezelfde voet door zal gaan in 2013.

Zuora: Deze verkoper maakt SaaS-software voor abonnementgebaseerde bedrijven. Hierbij worden er betaling-, e-commerce- en financiële modules geleverd die de unieke behoeftes van dergelijke bedrijven aanpakken. Het SaaS-bedrijf heeft veel aandacht gekregen en kan richting een IPO gaan. Het SaaS-bedrijf kan worden benaderd door potentiële kopers, maar het kan ook worden uitgedaagd door nieuwe SaaS-rivalen.

Enkele inlog voor SaaS: Verkopers zoals OneLogin, Okta en Ping Identity bieden hun eigen aanpak voor enkele inlog voor meerdere SaaS-applicaties tegelijkertijd aan. Ze zoeken naar groei in dit gebied aangezien steeds meer klanten hun IT-omgevingen aanpassen rond SaaS-applicaties. Dan krijgen zij echter te kampen met een nieuw managementprobleem. De aangeboden SaaS-tools kunnen ook een stimulans zijn voor adviesbureau’s om hun SaaS-klantensuite aan te passen en te managen.

Cloud ERP voor producenten: Het is alombekend dat ERP andere categorieën heeft doen vertragen vergeleken met SaaS, maar de SaaS-markt zal in 2013, volgens verwachting, enorm groeien doordat er steeds meer SaaS-verkopers opduiken die zich richten op specifieke zaken zoals productie. Dit is precies hetgeen waar bedrijven zoals Plex Systems, Kenandy en NetSuite zich op richten.