Schunk Benelux BV is een dochteronderneming van de in Duitsland gevestigde ‘Schunk groep’ en biedt met haar koolstof- en grafietproducten een oplossing voor allerlei mechanische en/of elektrische toepassingen. Schunk werkt voor bedrijven in de automotive industrie, voor spoorwegbedrijven en tal van andere sectoren waar high-tec onderdelen of apparatuur nodig zijn. Schunk Benelux kwam in oktober 2014 met een specifieke vraag naar het Nederlands Kenniscentrum; was er een CRM systeem te bedenken dat goed kon worden gekoppeld met Lotus Notes? De organisatie werkte al met Exact software, maar beschouwde deze specifieke link (koppeling) als een onoverkomelijk probleem.
Wensen voor de nieuw in te voeren CRM software van Schunk Benelux
Voor het nieuwe CRM systeem zocht Schunk Benelux een gebruiksvriendelijk pakket met een uitstekende klantenbeheermodule. De organisatie wilde offertes kunnen maken met de nieuwe CRM software. De facturen zouden nog steeds worden gegenereerd door het bestaande ERP gedeelte van Exact en dat willen ze ook zo houden. Het registeren van klanten, het opslaan van klantengegevens was cruciaal om de automatisering van de organisatie naar een hoger plan te tillen. Omdat Schunk Benelux al werkte met software van Exact, was een logische keuze het uitbreiden van het systeem met de CRM functionaliteit van deze leverancier. De koppeling met Lotus Notes kon uiteindelijk wel worden gerealiseerd.
Koppeling Lotus Notes met CRM software van Exact
Lotus Notes is software die beschikbaar is voor Windows en MacOS. De software kan geïsoleerd gebruikt worden, maar meestal in combinatie met de Lotus Domino server. Lotus Domino is server software die draait op Windows, Linux, IBM iSeries, IBM zSeries en diverse Unix-varianten. Maar kan Lotus Notes ook goed werken in combinatie met Exact Online of andere software van deze leverancier? Het is maar de vraag welke informatie u waar wilt hebben. Informatie kan namelijk vanuit vele soorten software naar Lotus Notus worden getransporteerd. Denk hierbij aan financiële informatie uit Exact of Accountview, logistieke informatie uit Navision, productiegegevens uit bijvoorbeeld Cobol of Debol systemen en aanvullende klantgegevens uit relationele CRM systemen. Koppelingen maken tussen Exact en Lotus Notes is geen onoverkomenlijk probleem, maar veelal is maatwerk wel noodzakelijk.
CRM functionaliteit van Exact software
Exact biedt sinds 2005 al online softwareoplossingen. Rond de 150.000 bedrijven werken wereldwijd met Exact Online. Exact biedt software op het gebied van boekhouden, zakelijke dienstverlening, handel en productie. In elk van deze pakketten zit sinds eind 2012 standaard CRM geïmplementeerd. Alle pakketten zijn beschikbaar in het Nederlands Engels, Frans en Duits. Exact Globe en Exact Synergy zijn de platformen waarop alle CRM functionaliteit van Exact software wordt gebouwd. Het Exact Online pakket van deze leverancier biedt toegang tot een groot aantal handige CRM functies waaronder:
- Relaties, contactpersonen en anders stamgegevens aanmaken en onderhouden;
- Verkoopkansen bekijken;
- Offertes aanmaken, wijzigen, verwerken en genereren (in PDF of MS Word);
- Taken beheren;
- E-mailsjablonen gebruiken;
- Campagnes plannen en onderhouden;
- Contactlijsten voor marketing (campagnes) beheren.
Meer informatie over de CRM-functionaliteit en mogelijkheden van Exact software leest u hier.
Heeft u behoefte aan informatie over CRM software? Heeft u vragen over de wijze waarop u een software selectieproces organiseert of zoekt u specifieke implementatiepartners? Vraag hier ons informatiepakket aan.
Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen CRM informatieaanvrager en CRM softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven. Alleen als aanvragers daar toestemming voor geven, worden zij met naam en toenaam genoemd.