Bedrijven die zoeken naar een nieuw of vervangend CRM systeem hebben enorm veel keuzemogelijkheden. Er zijn niet alleen veel verschillende types CRM systemen, maar ook enorm veel verkopers, implementatiemogelijkheden, enzovoorts.
Het is dus een moeilijke keuze om een geschikt CRM systeem te kiezen. Hoe kan een bedrijf nagaan welke CRM oplossing geschikt is? We kijken in dit artikel naar CRM implementatie.
Web-gebaseerde CRM of CRM op locatie?
De technologie blijft zich ontwikkelen en daardoor worden er steeds nieuwe CRM implementatiemogelijkheden ontwikkeld. Bedrijven kunnen onder meer kiezen voor de traditionele CRM op locatie, CRM die op het internet is gebaseerd, SaaS CRM modellen, CRM in de cloud en mobiele CRM. Er zijn bij het kiezen van een CRM pakket verschillende factoren waarover nagedacht moet worden. Door exact vast te stellen waar de CRM software voor gebruikt zal worden, kan men de beste CRM keuze maken.
Het eerste waarover nagedacht kan worden, is hoeveel het bedrijf bereid is uit te geven aan het CRM systeem. Wanneer CRM op locatie wordt vergeleken met CRM in de cloud dan kijkt men meestal naar de totale eigendomskosten. CRM software op locatie kost in het begin vaak enorm veel waarna er regelmatig geld uitgegeven moeten worden voor support en onderhoud. CRM in de cloud biedt een betaalbare maandelijkse premie, maar als deze CRM software jarenlang gebruikt wordt, worden de kosten vaak hoger dan een CRM oplossing op locatie.
Het tweede waarover nagedacht moet worden is wat de beschikbare budgetten zijn. Als een bedrijf een gelimiteerd budget heeft, zijn Cloud en SaaS CRM meestal de ideale keuze. Aangezien CRM software gehost wordt onder de naam van het bedrijf zelf en ook geleverd wordt als een dienst, is er geen infrastructuur waar men zich zorgen over hoeft te maken. Het bedrijf betaalt eenvoudig elke maand voor hetgeen gebruikt is.
Het derde punt om aan te denken is de bestaande IT infrastructuur. Veel CRM oplossingen hebben een robuuste IT infrastructuur nodig om hoge prestatieniveaus te bereiken. Als een bedrijf niet de geschikte infrastructuur heeft, kunnen de kosten hiervan enorm oplopen. Dat houdt in dat CRM in de cloud dan een betere keuze is. Cloud CRM vereist geen IT infrastructuur en wat nodig is, is inbegrepen in de maandelijkse kosten.
Het laatste punt waar aan gedacht moet worden is de toegankelijkheid. Als een bedrijf een mobiel personeelsbestand heeft, dan moet er voor een CRM systeem gekozen worden dat ook buiten het kantoor gebruikt kan worden. In dit geval is een CRM systeem in de cloud of een CRM pakket dat op het internet is gebaseerd de beste keuze waardoor medewerkers die in het veld werken verbonden blijven met het bedrijf.