Oracle kondigt vandaag een nieuwe versie aan van zijn CRM On Demand. De mogelijkheden voor social networking springen het meest in het oog.
CRM On Demand Release 15 borduurt voort op de software die Oracle in 2005 in handen kreeg door een overname van Siebel. Met het SaaS-product richt Oracle zijn pijlen vooral op Salesforce.com. Ook SAP mengt zich op deze markt met Business ByDesign.
In Release 15 springen de tools voor samenwerking en ‘social networking’ het meest in het oog. Een goed voorbeeld daarvan zijn de ‘Sticky Notes’ om bijvoorbeeld commentaar te plaatsen bij een object en toe te voegen aan de relevante berichtenstroom. Ook nieuw is het ‘Message Center’ dat een wiki-achtige omgeving biedt voor realtime commentaar zonder de noodzaak om te navigeren naar specifieke records.
Release 15 kan met behulp van widgets, gadgets en portals worden aangepast aan de persoonlijke voorkeuren. Ook is het mogelijk om informatie uit het CRM op te nemen in webportal-applicaties zoals iGoogle en MyYahoo!
CRM Mobiel
Een andere belangrijk speerpunt is de nieuwe Mobile Sales Assistant waarmee BlackBerry-gebruikers mobiel toegang krijgen tot het CRM On Demand-systeem. Het gaat volgens Oracle om een ‘rijke (Java) clientapplicatie die ook offline gebruik ondersteunt’. Synchronisatie zou niet nodig zijn.