In maart 2014 kwam het Nederlands Kenniscentrum in contact met een bedrijf dat medische hulpmiddelen produceert zoals onder meer speciale matrassen voor pijnbestrijding en kussens voor rolstoelen. Er was al CRM van ABCrm in gebruik maar dat voldeed volgens de bij ons bekende contactpersoon al een tijdje niet meer en deze software was dan ook op de plank gezet. Gezocht werd naar Engelstalige CRM software waarmee de salesactiviteiten van het bedrijf beter konden worden vastgelegd. Verslaglegging van gesprekken met klanten en potentials was een belangrijke vereiste voor de nieuwe software. Bovendien moest het gewoon een online CRM oplossing zijn die ook op een mobiele telefoon en op een iPad goed te gebruiken was.
Software selectietraject voor CRM software
De software moest schaalbaar zijn en kunnen meegroeien met de organisatie. Ook moesten bepaalde modules gewoon offline kunnen worden gezet als men deze niet meer nodig had. Voor de facturatie werd al gebruik gemaakt van Exact Globe Next, men had dus al enige ERP modules van Exact in gebruik. Het Nederlands Kenniscentrum adviseerde op basis van de specifieke vraag en mede op basis van de branche waar deze onderneming in actief was, in eerste instantie voor een aantal leveranciers:
- CRM van INTERNET OVERAL BV- Dit is een aanbieder van Zoho CRM. Deze pay-per-use oplossing is te integreren met Google Apps, Outlook, websites, campagne tools en VoIP telefonie. Met diverse modules uitbreidbaar met o.a. Invoicing en Projectmanagent.
- OpenSesame CRM- De Nederlandse aanbieder van SugarCRM. Deze oplossing is ook offline als online beschikbaar en d.m.v. modules zeer sterk uitbreidbaar
- CRM van atwork – Goede oplossing en zorgt voor het gestructureerd aanpakken van de implementatie volgens een vast omlijnd plan. Deze CRM software kan zowel offline als online worden gebruikt.
In een later stadium van dit specifieke softwareselectietraject werden nog een aantal leveranciers aan het lijstje toegevoegd. De uiteindelijke shortlist bestond uit de CRM oplossingen van Podio en Exact. Uiteindelijk werd besloten om voor Exact Online te kiezen, mede omdat al eerder met software van Exact ervaring was opgedaan. Uiteindelijk zou met Exact Online ook allerlei offline ERP functionaliteit kunnen worden gekoppeld en dit was volgens onze contactpersoon een groot voordeel.
Over Exact Online
Praktisch gezien bestaat Exact online uit een aantal ‘begrensde’ modules met als doelgroep de kleinere MKB-er en de kleine zelfstandige:
- Exact Online Boekhouden
- Exact Online Uren & Facturen
- Exact Online Project Management
- Exact Online Handel
- Exact Online Productie
- Exact Online Accountancy
- Exact Online Salaris
Binnen sommige van deze modules zoals bijvoorbeeld in Exact Online Project Management zijn specifieke CRM functies voor handen. Exact formuleert het zelf alsvolgt;
Bedien prospects en klanten op hun wenken met het geïntegreerde CRM. Zie voortaan direct waar de verkoopkansen liggen en hou alle contactgegevens op 1 plek bij: gespreksnotities, prijsafspraken per klant, je hebt alles overal bij de hand.
Voor grotere bedrijven biedt deze softwareleverancier het op Exact Globe en Exact Synergy gebaseerde ‘Exact voor CRM’ aan dat ook via een Private Cloud oplossing te benaderen is. Exact voor CRM bezit meer complete CRM functionaliteit dan bijvoorbeeld de modules van ‘Exact Online’. Exact biedt met ‘Exact Online’ laagdrempelige online diensten met een lage maandelijkse licentieprijs voor starters en ZZP-ers. Kijk voor meer informatie over Exact Online op de website van deze softwareleverancier.
Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen CRM informatieaanvrager en CRM softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven. Alleen als aanvragers daar toestemming voor geven, worden zij met naam en toenaam genoemd.
Vraag ons software informatiepakket aan en ontvang gerichte informatie over CRM softwareleveranciers die aan uw specifieke softwarevraag voldoen, reviews van gebruikers, introductie video’s en onze checklist. Zo komt u tot een gewogen beslissing en start u uw selectieproces met voldoende kennis en achtergrondinformatie. De vervolgstappen bestaan onder meer uit het uitnodigen van diverse CRM leveranciers voor een gesprek en het bezoeken van de Kennisdag van het Nederlands Kenniscentrum.