Selecteer een pagina

Microsoft Corp. vergroot haar Dynamics suit van cloud software, waardoor conventionele software wordt vervangen door abonnementsdiensten, en de concurrentie remmen in een markt die wordt gedomineerd door rivalen van Oracle Corp.

Michael Park, marketing vice president voor de Business Solutions afdeling, zei: “Binnenkort zal Microsoft, Redmond, Wash aankondigen dat haar Dynamics software voor het managen van enterprise resource planning gaat starten om naar cloud te gaan, een verandering die eerder is begonnen voor haar klantrelatie managementproducten. Het online leveren van software en applicaties  zal Dynamics mobieler maken voor klanten en Microsoft de gelegenheid geven om te beginnen met een permanente release cyclus. Een van de eerste verandering zal zijn: het verschuiven van haar Dynamics NAV capaciteitsplanning applicatie naar de cloud.

Park zei: De software reus hoopt haar klanten te begeleiden naar haar cloud service suite, die gebruikt kan worden op smartphones en tablets en corporate desktops, door gebruik te maken van haar portfolio van conventionele business software . De software, die taken managet van menselijke hulpbronnen tot inkoop, kan verkregen worden als een pakket voor levering op locatie, in de cloud of een hybride van beide om ‘een cloud onder jouw voorwaarden’ te creëren.

Microsoft’s zet is de nieuwste van een serie product bekendmakingen en overnames in de software industrie die zijn gericht op het uitbreiden van de verschillende typen softwarebedrijven en die online geleverd kunnen worden. Bijvoorbeeld, Oracle koopt Taleo Corp. om de HR management tools en RightNow binnen te halen voor haar customer service suite. Beide zullen componenten van een brede cloud service worden die Oracle tegen het eind van het jaar wil lanceren.

SAP heeft HR softwarebedrijf SuccessFactors gekocht en is van plan om meer cloud services te kopen.

Volgens Andrew Bartels, vice president bij Forrester Research breidt de wereldwijde markt voor enterprise software jaarlijks met 7% uit en wordt verwacht om in totaal ongeveer 476 miljard dollar te hebben vergaard in 2013.

Binnen die grote markt breidt software als dienst zich echter meer dan vier keer sneller uit in de overall markt. Cloud diensten schuiven applicaties en data opslag naar externe computer servers die via het net toegankelijk zijn. Cloud computing verstoort de business van bedrijven zoals Oracle, SAP en Microsoft, omdat software die als dienst wordt geleverd gemakkelijk naar een mobiel personeelsbestand wordt gedistribueerd, waardoor de rol van legacy software wordt verminderd.

Forrester zegt dat de 18 miljard dollar markt van klantrelatie management al is getransformeerd door de technologie. Eén vierde deel van de markt is al verschoven naar de cloud, een deel dat door de San Francisco-gebaseerde Salesforce.com wordt gedomineerd.

Investeerders hebben dat al gemerkt. Zij hebben aandelen van Salesforce.com geboden tot 147.43 dollar bij de laatste sluiting van de aandelenmarkt, wat bijna twee keer zoveel is als twee jaar geleden, vergeleken met SAP die met 50 %, Oracle met 21% en Microsoft met 11% is toegenomen in dezelfde periode.

William Band, vice president bij Forrester zei: “Siebel Systemen, die Oracle in 2005 heeft gekocht en die nu Oracle Siebel wordt genoemd, is de marktleider geweest, maar groeit niet. Oracle CRM On Demand is een online alternatief, maar het gecombineerde Oracle CRM portfolio blijft haar marktaandeel te verliezen aan Salesforce.

Oracle en Salesforce.com wilden geen commentaar leveren.

Microsoft Dynamics CRM genereert inkomsten van ongeveer 500 miljoen dollar van haar op locatie cloud aanbiedingen, of ongeveer een vijfde van de inkomsten van Salesforce. Om de kloof te dichten, zijn de Dynamic’s prijzen van de CRM services van het bedrijf minder dan in soortgelijke aanbiedingen van Salesforce.

Band zei: “Salesforce is gericht op Siebel en SAP CRM. Nu is Microsoft gericht op Salesforce.com als het bedrijf waar zij achter gaan.”