Klantrelatiemanagement (CRM) maakt niet van elke werknemer een verkoper. De functie van CRM is doeltreffender: het brengt werknemers in de positie om betere ambassadeurs van het bedrijf te worden. Afhankelijk van hun inspanningen zullen potentiële klanten het bedrijf binnenkomen die beter zijn ingelicht voordat zij een verkoper spreken.
In het tijdperk van sociale media bepalen klanten en prospects hun eigen weg om meer informatie te krijgen over een bepaald bedrijf. Ze kunnen rechtstreeks naar de bedrijfswebsite gaan, maar ze kunnen ook informatie krijgen van iemand die een werknemer kent van het bedrijf. Dat kan dus het eerst contact zijn tussen een nieuwe klant en het bedrijf. Als het CRM systeem slecht geïmplementeerd is, heeft de werknemer geen specifiek proces waarmee gegevens gedeeld kunnen worden met prospects. Dat is een belangrijk argument dat CRM leveranciers gebruiken voor een bredere uitvoering van CRM toepassingen. Er zijn drie belangrijke factoren om een dergelijk CRM toepassing op de juiste manier te implementeren namelijk:
1.Ten eerste moet het bedrijf daadwerkelijk accepteren dat alle werknemers ambassadeurs zijn van de onderneming.
2.Het bedrijf moet klantgericht gaan werken. Er moet een proces ontwikkeld worden middels het CRM systeem dat werknemers in staat stelt informatie van prospects te delen met de juiste personen binnen het bedrijf.
3.Werken aan de bewustwording van werknemers, zodat zij zelf ook geloven dat ze ambassadeurs zijn van het bedrijf.
Middels het CRM systeem biedt het bedrijf de nodige tools aan werknemers om de juiste communicatie te gebruiken voor prospects. Op die manier kan een verhoogde klantenbinding en verkoopsucces bewerkstelligd worden middels het CRM systeem.