Selecteer een pagina

Klantcommunicatiekanalen hebben zich verder ontwikkeld waardoor ook marketeers meer verantwoordelijkheid krijgen. Dit is gebleken uit een onderzoek van Forrester Reasearch en de Business Marketing Association.

Van de 117 B2B marketeers die werden geïnterviewdgaf 97% aan dat ze nieuwe verantwoordelijkheden op zich hebben genomen zoals het constant beheren van sociale media.

Ook gaf meer dan 70% van de B2B marketeers aan zich zorgen te maken om merkintegriteit en de uitvoeringswijze binnen sociale media. Van de B2B marketeers gaf 60% aan op zoek te zijn naar nieuw, jong B2B-talent om te helpen navigeren door nieuwe en steeds veranderende technologie.

Het grootste probleem voor B2B marketeers is echter dat het talent dat nodig is, moeilijk te vinden is. Ongeveer 47% van B2B marketeers geeft aan dat ze geen personeel met de juiste skills kan vinden. 28% geeft aan dat het bijna onmogelijk is om mensen te vinden voor bepaalde belangrijke B2B rollen als er wordt gekeken naar het huidige aanvragerscollectief.

Ook op andere vlakken is de rol van B2B marketeers veranderd. De nieuwe verantwoordelijkheden zijn zeer divers, maar de vicepresident en hoofdanalist van Forrester, Laura Ramos, geeft aan dat er vijf B2B hoofdcategorieën bij zijn gekomen: strategische technologieplanning, verkoopaanpassing, het dienen van de digitaal aangestuurde koper, partnerschappen vormen en het leveren van operationele excellentie.

Al deze taken zijn toegevoegd aan de functieomschrijving van B2B marketeers. Als ze met de tijd mee willen gaan en hun B2B bedrijven succesvol willen maken, zullen ze deze taken en ook B2B marketingaspecten moeten aanleren.