Volgens onderzoeksbureau Gartner Inc. is masterdatamanagement een kritische succesfactor in het creëren van optimale klantrelatiemanagementprocessen. Gartner Inc. zegt dat CRM gebruikers die MDM vermijden foutieve resultaten zullen verkrijgen wat resulteert in een 25% vermindering van potentiële inkomsten.
Bill O’Kane, onderzoeksdirecteur bij Gartner, zei in een verklaring dat CRM leiders moeten begrijpen wat de voordelen zijn van de CRM MDM discipline. MDM is cruciaal om CRM leiders in staat te stellen gebruik te maken van het 360-gradenperspectief van de klant voor een geoptimaliseerde klantervaring.
Organisaties gaan steeds meer over tot een meer geïntegreerde CRM benadering die zich focust op de klantervaring door middel van verbeterde klantenengagement via marketing, sales, klantenservice, e-commerce en alle andere klantgerichte kanalen. Deze aanpak vereist een goed begrip van de hele klantrelatie en interactie met het bedrijf op elk gewenst moment tijdens de klantervaring.
O’Kane zei dat het 360-gradenperspectief van de klant alle operationele stamgegevens vereist van de klant, waarbij vaak ook product en service worden gecombineerd uit alle gegevens. Deze gegevens worden vervolgens gecontroleerd voor dubbele records tijdens het selecteren van de hoogste kwaliteitwaarden uit alle gegevensbronnen.
Tenslotte zei O’Kane dat het resultaat van de stamgegevens geïntegreerd kan worden op verschillende manieren met de resterende gegevenselementen.