Het academisch ziekenhuis Maastricht (azM) heeft begin januari de eerste fase afgesloten van een project dat moet leiden tot een volledig vernieuwde geïntegreerde informatievoorziening voor het totale bedrijf. Die eerste fase omvat onder andere een geïntegreerd informatiesysteem (ERP) ter ondersteuning van de tertiaire processen binnen de azM organisatie, zoals inkoop, logistiek, financiën, controlling, personeel & organisatie, salarisverwerking en het facilitair bedrijf. Het azM is een van de weinige ziekenhuizen in Nederland dat over de gehele breedte van de tertiaire processen een ERP-systeem heeft ingevoerd.
Ruim 800 medewerkers maken dagelijks gebruik van het nieuwe systeem. Om een en ander in goede banen te leiden zijn de gebruikers via opleidingen wegwijs gemaakt in het nieuwe informatiesysteem. De medewerkers beschouwen de nieuwste technologie als een meerwaarde voor hun functioneren. De implementatie van het ERP systeem heeft exact 18 maanden geduurd en is geheel volgens planning succesvol afgerond. In de komende maanden worden vervolgprojecten opgestart gericht op ondersteuning van zorgprocessen. De software voor het ERP systeem is geleverd door SAP Nederland en Magma IT Solutions heeft het systeem geïmplementeerd.
Efficiënter werken, het slechts eenmaal invoeren van gegevens, volledige integratie over de ERP modules en het voorkomen van fouten waren de voornaamste doelstellingen bij de invoering van dit systeem. De invoering van het nieuwe systeem is ook aangegrepen om alle bedrijfsprocessen te heroverwegen en waar gewenst aan te passen. Bovendien is rekening gehouden met het verder uitbouwen van een Regionaal Distributie Centrum waarin het Atrium Medisch Centrum in Heerlen, Orbis Medisch en Zorgconcern in Sittard en het azM in Maastricht gezamenlijk logistieke functies gaan invullen. Bij de realisatie van het project heeft Magma IT Solutions de door haar zelf ontwikkelde projectmethodiek met bijbehorende templates, documentatiestandaards en SAP consultancy ervaring ingebracht. Het management van azM is positief over de werkwijze en bijdrage van Magma IT Solutions : “Commitment, kennis, ervaring en positieve instelling van onze implementatiepartner hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de succesvolle realisatie van dit omvangrijke project.”