Ondanks de grote hoeveelheid berichten dat dalende advertentieomzetten in online en offline media zich doorzetten in 2009, groeit de omzet in online leadgeneratie. OrangeRepublic, de grootste onderneming in online leadgeneratie in Nederland, merkt juist dat de vraag naar kwalitatieve leads sinds oktober 2008 groeit.
“We zien een significante toename in het aantal klanten dat zelf de telefoon pakt om informatie bij ons aan te vragen. We zien ook een groei in het aantal klanten sinds het derde kwartaal 2008”, zegt Dennis van der Heijden, manager leadsservice van OrangeRepublic. De organisatie heeft juist tegen de stroom in geïnvesteerd in nieuwe sites voor leadgeneratie, en beschikt over meer dan honderd leadgeneratie-sites met onderwerpen als CRM, CMS, HRM, ERP, Financieel, WMS, TMS en ECMS/DMS in zowel Nederland als België.
Van der Heijden ziet de meetbaarheid van resultaten als grootste reden van deze groei, “We merken dat nieuwe klanten graag conversiecijfers willen horen. We weten uit onderzoek onder onze klanten dat deze cijfers zeer aanspreken omdat we exact kunnen aangeven wat collega’s aan conversie halen op de leads.” Deze return on investement van het marketingkanaal (ROI) in combinatie met de mogelijkheid om een zeer exact leadprofiel (bijv. filtering op regio, branche, gebruikers, budget, etc.) neer te leggen maakt het product van OrangeRepublic uniek. Er maken dan ook meer dan 155 ICT-leveranciers gebruik van maken.
“We zien in 2009 een groeiende vraag naar leads, alsmede een groenende vraag naar geografische verbreding en verbreding in productgroepen”, aldus Van der Heijden, “we volgen de markt en gaan dus oppakken waar onze klanten om vragen. Meer landen, meer productsoorten in ICT en uitbreiding via nieuwe leadkanalen”.