ComputerWorld inventariseerde onlangs wat de IT-keuzes zijn die IT-startups maken. Ook keken zij naar de beschikbare technologieën om mee te experimenteren. Hierbij keek ComputerWorld naar de IT-verantwoordelijken zoals MongoDB, Square en Plum Organics waarbij de volgende 4 aspecten opvielen:
1.Versnelde oplevering middels SaaS
De meeste startups maken gebruik van SaaS en andere cloudoplossingen om hun IT-landschap wendbaar te maken. Een eigen ERP of CRM omgeving bouwen is te kostbaar en traag. Al in de beginfase maakte MongoDB gebruik van SaaS oplossingen zoals Dropbox en Google Apps. Nu is het bedrijf bezig met een uitbreiding en kunnen zij deze ervaring overzetten naar CRM.
2. Zelf managen
Om te voorkomen dat de IT-staf steeds belast wordt met terugkerende klusjes heeft het e-paymentbedrijf Square enkele applicaties ontwikkeld, zodat gebruikers zelf de meest voorkomende IT-incidenten kunnen oplossen. Indien een probleem niet zelf op te lossen is, is er een helpdesk die klanten uit de problemen helpt.
3. Vereenvoudig het organogram
Sommige bedrijven merken dat het organogram niet meer werkt volgens de huidige status van het bedrijf. Zo’n bedrijf was ook Plum Organics, dat merkte dat zijn bedrijfsprocessen niet langer middels spreadsheets bijgehouden konden worden en ging er toe over om de bedrijfsprocessen te verbeteren en waar nodig aan te passen.
4. Falen is geen schande
‘Trial and error’ is vaak de juiste IT-strategie voor startups, omdat falen geen schande is maar juist een leerproces. Op het gebied van social media en e-commerce wordt vaak van alles uitgeprobeerd en alleen wat werkelijk bijdraagt behouden.