Selecteer een pagina

Een Amerikaanse ICT distributeur en specialist in outsourcing van bedrijfsprocessen ( BPO), genaamd Synnex, heeft de internationale klantenservice-activiteiten van IBM overgekocht. De prijs die door Synnex is betaald, bedraagt 505 miljoen dollar, waarbij 430 miljoen contant is  betaald en 75 miljoen in de vorm van aandelen. Synnex heeft de activiteiten ondergebracht in het bedrijfsonderdeel Concentrix. Daarnaast zijn ze een landurig partnerschap aangegaan, waarbij IBM als partner van Big Blue in BPO trajecten optreedt. IBM focust zich meer op ingewikkelde BPO activiteiten met hogere marges.

Het aantal medewerkers bij Concentrix telt momenteel achtduizend personen, maar aangezien de BPO tak erbij komt, zal het aantal medewerkers toenemen naar ongeveer 45.000, verdeeld over vijftig dienstencentra. De klantenserviceactiviteiten van IBM zorgen voor een omzet van 1,2 miljard dollar. Ondanks de verkoop van de internationale klantenservice-activiteiten aan Synnex blijft IBM actief op de markt bij de overnamen van zakelijke processen van klanten.

De ICT holding richt zich op ingewikkeldere BPO activiteiten waaronder inkoop en voorraadketenmanagement, financiën en administratie, personeelszaken en hypotheken. In de branche versterkte IBM zich vorig jaar met de overnames van de softwareleveranciers Kenexa (online werving en talentbeheer) en Emptoris (voorraadketenmanagementanalyses).

CSL en Trusteer
De handelsovereenkomst met Synnex moet nog bekrachtigd worden door de Amerikaanse financiële autoriteiten. IBM rapporteerde laatst dat het van System z-specialist CSL en beveiligingssoftwareleverancier Trusteer heeft afgerond.