De plaats van de ICT-specialisten bij de Belgische KMO’s is duidelijk geworden na een diepgaand onderzoek van PerfICTion. Uit het onderzoek is gebleken dat de Belgische KMO’s graag werken met de lokale ICT-ondernemingen, ondanks de ingewikkeldheid van de ICT-leveranciersmarkt. Dit onderzoek is gedaan bij 17.000 KMO’s die over maximaal 75 werklocaties beschikken. Het onderzoek heeft verder ook uitgewezen dat ondernemingen die beschikken over 50 of meer werklocaties meestal een eigen ICT-afdeling hebben. Als gekeken wordt naar de grootte van de informatica-afdeling van de onderzochte KMO’s, blijkt dat deze dikwijls uit een persoon bestaat. Maar 17% van de onderzochte KMO’s had drie informatici op deze afdeling in dienst.
De voorwaarden voor een ICT-leverancier
De belangrijkste voorwaarden voor een KMO bij de keuze voor een leverancier betreffende ICT-producten zijn ondermeer een goede kwaliteit/prijsverhouding (94,2% van de ondervraagde KMO’s), de klantenservice (96,2% van de ondervraagde KMO’s), productkennis en certificering (96,2% van de ondervraagde KMO’s), een goede contactuele samenwerking (95,3% van de ondervraagde KMO’s) en technische kennis (96,8% van de ondervraagde KMO’s). Maar wanneer het ICT-diensten betreft, is uit onderzoek gebleken dat de criteria deskundigheid en competentie heel erg belangrijk zijn (96% van de ondervraagde KMO’s), evenals zekerheid (93,4% van de ondervraagde KMO’s), reactiviteit (94,3% van de ondervraagde KMO’s), bereikbaarheid tijdens werkuren (93,1% van de ondervraagde KMO’s) en de klantenservice(94%). De bereikbaarheid buiten de werkuren staat onderaan de klassering, maar blijft een belangrijk criterium voor 58,1% van de ondervraagde KMO’s.