IBM, leverancier van software, is met zijn marketingsolutie door het onderzoeksbureau Gartner uitgeroepen tot de leider van de campagnebeheer markt op het gebied van meerdere kanalen. Er waren meerdere bedrijven aan top zoals Teradata (Sprimo), SAS en Oracle (Siebel). Volgens Gartner biedt echter niemand het totale multikanaal, digitaal marketing pakket waarnaar steeds meer organisaties zoeken.
De campagnebeheer markt met meerdere kanalen wordt door een groep grote softwareleveranciers geleid. Deze leveranciers willen een zo diepgaand en breedvoerig mogelijk pakket aan soluties aanbieden. Dat is duidelijk gebleken uit de analyse van Gartner, die dit bedrijf voor het magic quadrant rapport maakte over crm meerdere kanalen campagnebeheer. Volgen Gartner richten nichespelers zich echter eerder op het aanbieden van saas-soluties. Toch heeft IBM recentelijk ook zijn suite beschikbaar gemaakt in de cloud.
Vele leveranciers doen er nu ook alles aan om vergevorderde analytische functionaliteiten te leveren om onder andere voorspellende analyses te maken. Daarmee willen zij de wensen van de bedrijven tegemoet komen. Die behoeften bevatten de in vergaande mate optimalisatie van hun campagne-inspanningen en budgetten en het kunnen meten over meerdere kanalen.
Gartner schreef dat het echter zo is dat geen van de spelers het totale pakket biedt, terwijl softwareleveranciers daar wel naar streven. Dat zal in de komende jaren leiden tot overnames en vooruitgang op het gebied van digitale, mobiele en sociale marketing. De kleine spelers uit onder meer de web content management (wcm) gaan in op de gaten die de grote softwareleveranciers hebben laten vallen.
Spelers in de sector
Er zijn in de markt vier leiders bekend, die door IBM zijn aangevoerd met zijn marketingsolutie Unica. Gartner is van mening dat deze partij zich onderscheidt doordat Unica een gevestigde partij is. Indien marketing een essentiële, strategische noodzaak is en je het hoofd bent van een groot business to consumer bedrijf, dan is het een goed idee om te kiezen voor IBM.
Er zijn natuurlijk ook andere leiders zoals SAS, Oracla met zijn Siebel crm-oplossing en Teradata met zijn Aprimo marketingsolutie. SAS staat bekend om zijn analytische mogelijkheden. Siebel is ideaal voor loyaliteitmarketing en het sterke punt van Aprimo is het marketing resource beheer (mrm) voor zaken naar klanten organisaties.
Gartner onderscheidt weliswaar één concurrent, met name SAP. Andere partijen die in de toekomst een verschil zullen maken zijn Adobe Systems, Sitecore, Responsys en Neolane. De niche leveranciers van software in deze sector zijn ClickSquared, Eloqua, PB Software, Oracle Rightnow, Marketo, Infor en SDL Aterian.