De luxe zeepjesketen van ondernemer Raymond Cloosterman, genaamd Rituals, loopt met een aantal zaken voor op de gevestigde orde. Wat valt er te leren uit zijn ervaringen met de cloud?
Het snelgroeiende Google-cloud wordt gebruikt door Rituals om zijn winkels aan het hoofdkwartier in Amsterdam te verbinden. Wanneer de roosters door Carola van der Weijde, shopmanager, worden bijgewerkt of wanneer zij nieuwe producten bekijkt die in haar assortiment worden opgenomen of die er juist uitgaan, logt ze in op haar Google-account.
Google Applicaties
In het magazijn naast het kantoor, dat naast het keukentje onder het filiaal van Rituals in Bussum staat, toont de computer het vertrouwde scherm van Google, met in de linkerhoek aan de bovenkant het logo van Rituals. Rituals doet aan detailhandel en groeit voortdurend, maar heeft dan weinig ruimte. Dat is de reden waarom de indeling zo is gemaakt. Het domein op Google draagt ook de naam van Rituals, maar voor de rest ziet Van der Weijde precies hetzelfde op haar scherm als miljoenen gebruikers van de ‘gratis’ Google Apps. Ze is van mening dat ze wel even moest wennen om alles online te bekijken en te bewerken. Ze zei: “Maar dat was zo gebeurd hoor. Het werkt prima, behalve die ene keer dat internet eruit lag. Maar dat lag aan de provider.”
Weinig erfenis
Rituals verbindt zich al ongeveer twee haar aan zijn eigen meer dan 220 vestigingen door geheel Europa via de applicaties van Google met het hoofdkantoor. Jan-Willem Boerhout, die als interim IT-manager het systeem heeft ingevoerd zei: “Dat is het voordeel van een relatief jonge en snelgroeiende retailorganisatie. Je hoeft minder rekening te houden met bestaande soft- en hardware, de beruchte legacy.” In de plaats daarvan kan hij de beste software voor de boekhouding, kassasystemen en overige bedrijfsprocessen uit het huidige aanbod pikken. Hij vervolgde: “Een kwestie van goed specificeren en doorvragen bij de aanbieders.”
Het merk Rituals is een wereldmerk geworden in de cloud
Het lijkt erop alsof de rode draad is: het flexibel en lenig zijn zodat je snel kunt schalen. Boerhout vervolgde: “Rituals heeft de visie om een wereldmerk te worden en rolt snel internationaal uit. Als het in een jaar besluit twintig nieuwe winkels te openen in het buitenland, moet de IT daarop zijn ingericht.” Daarin speelt de cloud een vrij grote rol. Boerhout heeft ten eerste gedag gezegd tegen de servers die draaiden om het hoofdkantoor in Amsterdam. Tegenwoordig wordt de software gedraaid vanuit een datacenter. Boerhout zei: “Je wil alles wat niet tot je kernactiviteiten behoort, buiten de deur houden. Dat heet dan tegenwoordig een private cloud, maar ik ben van de oude school: tijdens mijn studie werkten we nog met een mainframe, waarop je tijd moest reserveren om erop te mogen werken. In feite ben ik dus niets anders gewend.” Nu zijn er dus slechts virtuele werkplekken.
Voor het stroomlijnen van een wildgroei aan pc’s, doordat managers van de shop hun eigen appatuur kopen, heeft Boerhout overal hetzelfde schermpje met een thin client neergezet. Dat is een doosje zonder harde schijf dat alle basiswerkzaamheden uitstekend verstouwd. Het zorgt zelfs voor de nodige updates van software. Zelfs de kassa van het bedrijf is overgelaten aan de cloud. Het bedrijf is ook helemaal tevreden met de applicaties en muziek die Google biedt.
Rituals is verder afhankelijk van dataverbindingen. Die zijn niet overal vanzelfsprekend. Boerhout zegt hierover: “Data-connectie is onze grootste zorg. Hier in Nederland is het geen issue, maar in België begint het al lastiger te worden. In Spanje wisselt het sterk: Barcelona is uitstekend bekabeld, maar in Bilbao lopen de koperen kabels nog door de lucht, laat staan dat je glasvezel kunt krijgen. In Lleida is het centrum Unesco werelderfgoed: daar duurde het drie maanden voor dat we een aansluiting konden krijgen. Dat lossen we dan op met een 3G-router. Binnenkort schakelen we over naar een nieuw datanetwerk, dat beter omgaat met matige verbindingen.”