De belangrijkste reden om te kiezen voor Software as a Service (SaaS) is het gebruiksgemak ervan. Dat vindt althans vijftien procent van de ondervraagden in een onderzoek van Heliview in opdracht van Citrix Systems, onder 700 organisaties in Nederland.
Een tweede reden (genoemd door 14 procent) om SaaS te gebruiken is de kostenbesparing die het oplevert. Tijdwinst (9 procent) en het verminderde onderhoud (8 procent) worden als andere belangrijke motieven genoemd.
Applicaties als een dienst
Bij SaaS worden applicaties als een dienst over het internet geleverd. Citrix Systems is een leverancier van speciale terminalsoftware die bestaande Windows-software over het internet kan aanbieden.
Het gebruik van SaaS maakt de aanschaf van applicaties en de implementatie in de eigen infrastructuur overbodig. De SaaS-leverancier neemt het onderhoud en het dagelijks beheer van de software voor zijn rekening.
Weinig animo bij Nederlandse bedrijven
Heliview ondervroeg in het onderzoek voornamelijk IT-managers, netwerkbeheerders, IT-directeuren en IT-medewerkers. Een opvallend aspect van het onderzoek is dat nog weinig Nederlandse bedrijven ICT-taken uitbesteden in de vorm van een SaaS-oplossing. Slechts 14 procent van de Nederlandse bedrijven maakt gebruik van SaaS. Hierin is wel een duidelijk verschil merkbaar tussen de verschillende sectoren. Zo maken organisaties in de financiële dienstverlening en de gezondheid- en welzijnzorg (21 procent) vaker gebruik van een SaaS-oplossing dan organisaties in de bouw- of transportsector (8 procent). Van de ondervraagde organisaties geeft 15 procent aan een investering in een SaaS-oplossing te overwegen.
Onbekendheid
Heliview vroeg de organisaties die geen gebruik maken van SaaS naar redenen om hier niet in te investeren. Van deze groep noemt 16 procent het motief dat de huidige software-oplossing al voldoet. Andere redenen zijn de onbekendheid met SaaS en dat bedrijven liever alles in eigen beheer houden.
Het risico op uitval van de netwerkverbinding wordt door de ondervraagden die bekend zijn met SaaS als grootste knelpunt gezien. “De achterliggende gedachte van de angst voor dit risico ligt bij het webbased-karakter van deze dienst”, aldus Rob van der Hoeven, area vice president van Citrix Systems Benelux. “Maar kenmerkend voor SaaS is juist dat er sprake is van verminderde downtime van applicaties. De uitval van de netwerkverbinding als knelpunt weegt niet op tegen de voordelen die SaaS met zich meebrengt, zoals het uit handen geven van applicatiebeheer”, vervolgt Van der Hoeven. “Al met al verwacht ik dat de markt voor SaaS, net als de virtualisatiemarkt de komende tijd door zal groeien.”