Tegenwoordig is het niet voldoende om een enkele marketingcampagne te voeren voor potentiële klanten. Dankzij social media kunnen geïndividualiseerde marketingcampagnes nu worden gericht op zeer selecte groepen en zelfs individuen. Thans laat social media klanten beslissen hoe zaken te doen met leveranciers. Geen wonder dus dat sociale klantrelatiemanagement (CRM) zo populair is geworden. De vraag is daarom niet “waarom bedrijven CRM gebruiken” maar “hoe ze CRM gebruiken”. Onderstaand volgen enkele manieren om social CRM te gebruiken voor het verbeteren van het bedrijf:
- De basis van social CRM is luisteren. De nieuwe online conversatie-optie stelt bedrijven in staat om te luisteren naar wat prospects te zeggen hebben over hun industrie, producten, concurrenten, klanten en veel meer. Het belangrijkste is dat bedrijven moeten luisteren naar wat prospects zeggen over het desbetreffende bedrijf.
- De reële waarde van social CRM wordt bereikt met behulp van de nieuwe toezichtsoftware om belangrijke inzichten te krijgen door voorzichtig filteren van web en sociae media. Met speciale social CRM technologie kunnen bedrijven verschillende combinaties van onderwerpen bijhouden op meerdere platforms.
- Het is niet voldoende om alleen maar informatie te verzamelen. Nadat de informatie van sociale media, websites en forums is verzameld, moet deze daadwerkelijk gebruikt worden. De informatie moet omgezet worden in actiegerichte bedrijfsinformatie die zal helpen bij de verbetering van het bedrijf en betere verkopen.