Tegenwoordig heeft haast elke ondernemer te maken met een of andere vorm van klantrelatiemanagement (CRM). Aangezien de mogelijkheden om gegevens te verzamelen de laatste jaren zijn toegenomen, is bijna elk bedrijf in staat de dienstverlening volledig op de klanten af te stemmen.
Middels CRM kunnen bedrijven allerlei klantgegevens verzamelen in een gegevensbank. Die gegevens worden gebruikt om de binding met de klant te verbeteren, om hem of haar nieuwe producten of diensten aan te bieden of om nieuwe klanten te winnen.
CRM kan ook gebruikt worden voor meerdere toepassingen, zoals het analyseren van beschikbare gegevens. Zo zijn geheel automatisch profielen aan te maken waarop het aanbod kan worden afgestemd. De hele salesstrategie en de service van bedrijven kunnen op CRM gegevens worden afgestemd. Deze omwikkeling komt deels doordat de systemen veel toegankelijker zijn geworden.
Gegevens social media
Tegenwoordig zijn er steeds meer soorten gegevens beschikbaar gekomen. Nu kunnen gebruikers bijvoorbeeld ook hele sociale netwerken onderbrengen in hun CRM. Uitingen van een persoon op Facebook, LinkedIn en Twitter kunnen allemaal worden gebruikt door CRM systemen.
Strenge regels beperken het CRM gebruik
Peter Kager, juridisch adviseur bij ICTRecht, geeft aan dat technisch de mogelijkheden bijna onbeperkt zijn, maar juridisch niet. In een CRM systeem staan altijd persoonsgegevens. Dan is dus de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing.