Social mediabedrijven leggen hun vertrouwen volledig op de fundamentele menselijke wens om zich goed te voelen. Deze fundamentele menselijke behoeften en het vrijwillige gedrag hebben ertoe geleid dat Twitter 645,750,000 geregistreerde gebruikers heeft.
Deze beginselen hebben geleid tot de ontwikkeling van een snel groeiende bedrijfsstrategie, genaamd ‘gamification’ voor softwareplatforms die zijn gebouwd op de beginselen van social mediagedrag. Door gamification is het mogelijk een beter bedrijf te bouwen. Gamification stimuleert de uitwisseling van ideeën en informatie, bevordert concurrentie en verandert dagelijkse werkgesprekken in een zinvolle sociale tool.
Een van ’s werelds top vijf elektronicabedrijven heeft gebruik gemaakt van gamification technieken om de hoeveelheid en de kwaliteit van haar betrokkenheid bij externe stakeholders te verhogen. Het bedrijf ontwikkelde gamification beloningen zoals een statussysteem om gebruikers te stimuleren om productoverzichten, opmerkingen of andere gebruikers opmerkingen-repost te delen. Bevordering van betrokkenheid via een beloningssysteem kan zeer succesvol zijn.
De terugverdiensten in dergelijke omstandigheden kunnen overvloedig zijn. In de detailhandel is een online chatter van cruciaal belang, met name in de technologiesector waar online overzichten een belangrijke rol spelen in aankoopbeslissingen van consumenten. Daarom zijn gamification gedragsplatforms voor interne verkoop en externe betrokkenheid in de maak voor grote bedrijven. Tijdens het 2013 Forbes Globale 2000 enquête-onderzoek zei meer dan 70% van de bedrijven dat ze van plan zijn gamification te gebruiken voor klantenbinding en marketingdoeleinden.