Selecteer een pagina

Analysesoftware kan door ieder bedrijf gebruikt worden. Het doet er niet toe in welke sector het bedrijf werkzaam is of welke diensten het levert. Dit heeft te maken met de continue grote stroom aan binnenkomende informatie. Door de informatiestroom te analyseren met analysesoftware krijgt het bedrijf steeds nieuwe inzichten. Dit is ook het geval bij de game-industrie.

Bigpoint ontwikkelt online games en maakt ook gebruik van analysesoftware om real-time inzicht te krijgen in het gedrag en de verdiensten van individuele gamers. Zo krijgt dit gamebedrijf een goed beeld van hoe spelers zich binnen een spel gedragen zodat de organisatie aanpassingen kan maken om de omzet van het spel te verhogen.

Online spelen

In 2011 heeft Bigpoint door gebruik te maken van analysesoftware Battlestar Galactica Online ontwikkeld. Dit spel is genoemd naar zijn televisienaamgenoot van 2004. Het spel is zeer populair en heeft nu al meer dan 17,1 miljoen geregistreerde spelers.

Analyseren

Om erachter te komen hoe individuele gamers zich gedragen, is het natuurlijk belangrijk om eerst de juiste en relevante data te verzamelen en deze daarna te analyseren. In Battlestar Galactica Online vinden er per seconde zo’n 5000 acties plaats. Deze acties moeten vervolgens worden overgezet naar de analyseomgeving. Toen er nog geen gebruik werd gemaakt van analysesoftware was dit totaal ondenkbaar. Alle verzamelde informatie uit het spel zorgt voor een gezamenlijke informatieschat over de gamers. Deze informatie wordt met analysesoftware geanalyseerd.

Analytics is een verzamelnaam voor data-analyserende softwareoplossingen. In deze analytics analysesoftware worden snel gegevens verzameld uit verschillende bronnen zoals sociale media (tweets en statusupdates), Office-bestanden, e-mail, spreadsheets en andere opgeslagen of verzonden digitale informatie, ook uit games. De analyses van analytics software levert real-time inzicht in gameprestaties. Op basis van de resultaten van analytics analysesoftware kan Bigpoint gericht beslissingen maken en spelers persoonlijke aanbiedingen doen toekomen.

Winst verhogen

In eerste instantie leveren de resultaten Bigpoint informatie per speler op, waardoor het gamebedrijf kan analyseren hoe spelers geld binnen kunnen brengen aan de hand van hoe zij zich binnen het spel gedragen. Bigpoint observeert vervolgens real-time het gedrag per specifieke speler en doet persoonlijke aanbiedingen. Met analytics analysesoftware verwacht Bigpoint een omzetverhoging van 10 – 30%  per jaar. De analytics analysesoftware verhoogt ook de interactie tussen spelers en ontwikkelaars. Met de analytics analysesoftware kan Bigpoint haar spelers op een persoonlijke wijze aanspreken waardoor het spel steeds verbeterd wordt aan de hand van de gebruikerswensen.