Zoals bij veel moderne media lees je het nieuws tegenwoordig meestal het eerst op de website en wordt het blad vooral benut voor de verdieping, vaak thuis op de bank. Maar een goede website kan nog veel meer voor een titel doen dan alleen het nieuws brengen. Met uitgeverij Aristo vernieuwden we recentelijk de websites van een drietal vakbladen voor respectievelijk bakkers en vis- en vleessector. De websites bieden de redacties extra mogelijkheden om de lezers te bedienen zoals een adressengids, prijsvragen, een Google Maps kaart met de locaties van partners erop, en een nieuwsbrief.
Onlangs verzorgde Fullmoon het redesign van een ander vakblad, het Pharmaceutisch Weekblad. In dit vakblad voor apothekers voorziet de website onder andere in de mogelijkheid om dossiers te vormen, bestaande uit nieuwsberichten, achtergrondartikelen en lezersreacties. Lezers kunnen via de website reageren, tips geven en opiniestukken schrijven.
Een verschil tussen de Aristo-bladen en PW is verder dat bij de eerste banners een onderdeel zijn van het verdienmodel terwijl dat bij PW (nog) niet het geval is.
Bij het design van deze vier websites is de huisstijl als leidraad gebruikt, en niet het blad. Communicatie is eindeloos en dat geldt zeker voor vakbladen. Mogelijkheden voor de toekomst zijn onder meer een RSS feed om het nieuws via een RSS reader te kunnen volgen en de mogelijkheid om content van de site te delen op sociale netwerken als Twitter en Facebook.