Volgens onderzoeksbureau Forrester bereikt de CRM-markt in 2007 de 74 miljard dollar. Daarbij vertegenwoordigen CRM-applicaties 21 miljard. Het overige deel bestaat uit CRM-diensten, schrijft Telecommerce.nl.
Forrester voorspelt een groei van 11 procent voor de CRM-markt in 2007. Volgens VendorGuru.com ‘erkennen steeds meer bedrijven de voordelen van een effectieve CRM-strategie voor het opbouwen van een loyaal klantbestand’.
Ook marktanalist Gartner stelt dat de CRM-markt in 2007 zal groeien, maar tegelijkertijd meldt het dat er een tekort aan geschoold personeel zal komen. ‘Dat betekent dat het vinden van CRM-expertise belangrijker dan ooit is. Het wordt steeds lastiger geschikte crm-professionals te vinden’, aldus Gartner. ‘De meeste bedrijven willen continu groeien en klanten winnen. Maar de verschillende technologie-behoeften maken dat niet iedere CRM-oplossing geschikt is’, zegt Aris Pantazopoulos, managing director van Contact Solutions.
‘De waarde van customer relationship management voor de groei van het bedrijf wordt door kleine ondernemingen onderschat’, meent Melinda Nykamp, Vice President Customer Strategy Ïntergration van Fair, Isaac and Company. Volgens haar is het klantbestand de basis voor succes in een steeds concurrerende markt. De relatie met de klant zou om die reden steeds hoger op de agenda staan. Nykamp vindt dat CRM-initiatieven zich, als onderdeel van de bedrijfsstrategie, moeten focussen op de klant. ‘Verbindt de kennis van de klant aan de klantbehoefte en maakt dat een dagelijks onderdeel van de organisatie’, claimt zij. ‘Investeer in de relatie met de klant.’
Bronnen: CRMcentraal & tcmnet.com/Telecommerce.nl