Verkoop- en marketingteams moeten over een klantrelatiemanagement (CRM) systeem beschikken om effectiever handel te drijven en klanten aan te trekken. Veel bedrijven kiezen voor het gebruik van een CRM softwareoplossing voor het bijhouden van huidige, bestaande en potentiële klanten. Echter, in sommige gevallen schieten de CRM softwareoplossingen tekort wanneer het aankomt op volledig gebruik van deze CRM softwareoplossingen waarin deze bedrijven hebben geïnvesteerd.
Daarom is het erg belangrijk dat bedoelde bedrijven een CRM strategie voor de uitvoering ontwikkelen voordat zij tot de aankoop van een CRM softwareoplossing overgaan. Onderstaand volgen 3 stappen voor een solide CRM strategie:
1.Correcte training van personeel
Uit een recent onderzoek van Sage bleek dat bij 18% van de bedrijven personeeltrainingskwesties de grootste belemmeringen zijn voor een succesvolle CRM implementatie. Het is belangrijk dat bedrijven investeren in trainingen, zodat hun personeel op de hoogte is van de CRM functies en functionaliteiten die beschikbaar zijn en hoe deze te gebruiken.
2. Het bijwerken van CRM software
Uit het onderzoek van Sage bleek dat slechts 52% van de bedrijven met de meest recente versie van hun CRM software werkt. Door simpelweg de CRM software tijdig bij te werken kunnen bedrijven fouten en andere problemen oplossen en gemakkelijker beheren.
3. Het opzetten van een back-up plan
Er zijn een aantal zorgpunten voor bedrijven die gebruik maken van CRM software. Een van de zorgpunten is het veiligheidsprobleem voor bedrijven die gebruik maken van cloud gebaseerde CRM software.