Selecteer een pagina

Terwijl het grootste deel van de ondernemingssoftware nog steeds onpremise wordt gedraaid, blijft SaaS (software als een service) een snelle groei ondergaan. Gartner heeft aangegeven dat de totale markt in 2015 zal stijgen tot ongeveer $22 miljard.

De SaaS markt ziet waarschijnlijk significante veranderingen en nieuwe trends in 2014, aangezien leveranciers gaan voor de concurrentiepositie en de klanten hun IT-strategieën blijven verschuiven naar het implementatiemodel.

SaaS leveranciers zoals Salesforce.com genieten al geruime tijd van de voordelen van ‘multitenancy’, een softwarearchitectuur waar veel klanten een enkele applicatie delen. Multitenancy biedt leveranciers de mogelijkheid  om vele klanten tegelijk bij te werken. Echter zijn er geen aanwijzingen dat Salesforce.com een onpremise optie van de SaaS oplossingen gaat aanbieden. Maar het concept van toepassingscodegrondslagen die te verplaatsen zijn tussen de twee implementatiemodellen zullen echter populairder worden in 2014.

Het komende jaar zal het bewustzijn betreffende de aanschaf van SaaS software voortgezet worden. De aanschaf van een Saas oplossing is niet het einde van een transactie, maar meer het begin van een jarenlange zakelijke.

Over software als een service (SaaS)
Saas wordt meestal als een onlinedienst aangeboden. De SaaS software hoeft niet aangeschaft te worden, maar de gebruiker moet wel abonnementskosten betalen voor het gebruik van de SaaS software. De SaaS leverancier is verantwoordelijk voor de installatie, het onderhoud en het beheer ervan. Hierbij komt een belangrijke voordeel dat SaaS klanten geen kapitaalinvesteringen hoeven te doen.