Twee van de meest besproken kwesties rond de toekomst van m-commerce zijn deze:
1) Hoe snel zal deze groeien wanneer consumenten eindelijk het idee beginnen te accepteren van een mobiele portemonnee?
2) Er zijn talloze antwoorden op deze vragen, met inbegrip van wanneer beveiligingsangsten kunnen worden weggenomen en wanneer mobiele betalingen meer waarde bieden dan het gebruik van een credit card.
Er zijn verschillende bedrijven die het systeem van mobiele betalingen reeds geïmplementeerd hebben zoals Starbucks, vliegtuigmaatschappijen, etc. Dus m-commerce wordt dan nog niet globaal toegepast, maar er bestaat zeker kans dat het zijn vleugels zal uitslaan naar andere delen van de wereld. In de tussentijd moeten detailhandelaren technische voorbereidingen treffen die nodig zullen zijn naast de reguliere technische installaties. Deze voorbereidingen omvatten de integratie van de klantfactuur en de daaruit voortvloeiende gegevens in CRM systemen, en vice versa.
De integratie is nauwelijks zo robuust als een regulier product dat de twee functies combineert, maar de m-betalingenwereld moet ergens beginnen net als de traditionele en cloudgebaseerde CRM software.
Een voorbeeld daarvan is toen CRM toepassingen onbekend waren. Zelfs hun integraties binnen de suite, de verkoop, de marketing- en dienstfuncties waren verzuild tot op zekere hoogte. Integraties naar de back-end, zoals een ERP systeem of zelfs een grootboek waren duur en omslachtig.