The House of Marketing heeft een onderzoek uitgevoerd, Yearly Marketing Survey genoemd, waaruit is gebleken dat marketeers het moeilijker dan ooit tevoren hebben met de uitdaging om met minder middelen meer te realiseren. In Emerce stond het volgende:
Volgens The House of Marketing staat De Marketing Confidence Index, die op vlak van teamgrootte en budget verwachtingen in kaart brengen, op een historisch laagtepunt, namelijk 5,7 procent. Hun optimistische verwachting van het afgelopen jaar werden niet alleen amper bewerkstelligd, maar de slechte economie heeft ook gezorgd voor budgetverlagingen en helemaal geen investeringen bij de marketingteams.
Het opnemen van sociale media in het mediaplan is ondenkbaar, maar toch blijft het moeilijk. Men meet meer, dat is de positieve kant, maar de resultaten komen niet overeen met de verwachtingen. Sociale mediastrategie is nog niet de sterke kant van marketeers. Deze stellen verkeerde KPI’s voorop, de organisatorische complexiteit en de verhoogde werkdruk worden onderschat.
Dat houdt in dat marketeers meer dan ooit antwoorden zullen zoeken op vragen zoals:
Wat is de waarde die onze organisatie nu werkelijk toevoegt?
Om in staat te zijn om succesvolle marketingactiviteiten te kunnen ontplooien, zowel off- als online, moet het helder zijn hoe uw bedrijf waarde aan uw klant toevoegt. Zelf heeft u een beeld als u denkt aan de waarde die uw organisatie aan uw consument kan toevoegen, maar kunt u uw zicht ook “hard” maken? Heeft u wel onderzocht wat uw klant aanspreekt? Is de klant het eens met uw visie over de toegevoegde waarde? Is het effect van deze waarde wel meetbaar op het bedrijfsresultaat van uw klant? Welke bewijsvoering stelt u daarvoor beschikbaar? Bent u ervan verzekerd dat ook uw medewerkers zich dit realiseren? Het is essentieel om inzicht te hebben in wat uw businessmodel daadwerkelijk succesvol maakt om zo een geslaagde verkoopgerichte marketing aanpak te kunnen realiseren.
Gericht op bestaande of op nieuwe klanten?
Om aandacht van niet-klanten te krijgen, moet er een andere aanpak op bestaande klanten worden geïmplementeerd. De klanten die al in het systeem zitten, kent u persoonlijk en als het goed is, heeft u met hen al een vertrouwensrelatie opgebouwd. Deze vertrouwensrelatie moet nog groeien bij nieuwe klanten en u moet gedetailleerdere kennis opbouwen van de organisatie. De genomen stappen in de marketingaanpak zullen dan ook niet allemaal hetzelfde zijn.
Hoe de aandacht van de klant te krijgen en vertrouwen op te bouwen?
Er wordt hedendaags gesproken over het intensiever maken van het gevecht om de klantenaandacht. Uw concurrenten, uzelf maar ook mensen en organisaties buiten het zakelijke netwerk willen de aandacht van uw klant. De interactie wordt sneller, meer en vaker gezocht. Doordat het aantal mediakanalen explosief is toegenomen, het tempo waarmee nieuwe voorstellen elkaar opvolgen en het feit dat het menselijk onmogelijk is om al deze informatie te plaatsen, zullen uw consumenten informatie filtreren om zichzelf te behoeden tegen de overvloed.
Nu de antwoorden
De meeste uitdagingen die uit de bovengenoemde vragen ontstaan, kunt u oplossen door klantenwaarde centraal te stellen. CRM excellence is bereid haar visie te delen zodat u geholpen kunt worden om uw marketingactiviteiten optimaal op te zetten en u kunt aansluiten bij het verkoopproces binnen uw eigen organisatie. CRM excellence heeft oog voor de samenhang tussen operatie en strategie en maakt gebruik van de kracht van Social Media en CRM.