Selecteer een pagina

De CRM-strategie die Ajax hanteert – online fans die voorheen slechts stadionbezoekers waren

De meeste fans van Ajax hebben een zeer hechte band met deze club. Ajax dient echter niet te stoppen met het onderhouden van deze relaties. Ook de band met online bezoekers moet onderhouden en zelfs verbeterd worden.

Bij Ajax houden medewerkers van meerdere afdelingen zich dagelijks bezig met de CRM strategie. Deze CRM bezigheden worden binnen de club Ajax FRM genoemd. Hierbij staat FRM voor Fan Relationship Management. Om deze fans te behouden, wordt er veel energie gestoken in online betrokkenheid. De verschillende afdelingen van Ajax die zich met het CRM gebeuren bezighouden, werken samen om hun klantrelaties optimaal aan te pakken. Dit is de reden waarom de CRM strategie van Ajax super succesvol is.

De mediamanager van Ajax, Mark van Leest, gaf in een webinar aan dat zowel de input als output van hun CRM handelingen met zorg worden bekeken. Voor Ajax is het belangrijk om haar individuele fans betrokken te laten blijven. Dit doet Ajax door met CRM content op maat aan te bieden aan de individuele volgers. Door deze CRM inspanning worden de fans van Ajax loyaler en kopen zij online meer kaarten en reclameartikelen. In het webinar vertelt Mark van Leest over het CRM succes van Ajax en geeft hij een kijkje achter de schermen.