De juiste soort gebruikers aantrekken en behouden wordt steeds complexer. Het is een groot dataprobleem aan het worden waar topstudio’s vaak afhankelijk zijn van een handvol buitenservices voor het beheer van hun analyses of het bieden van gepersonaliseerde manieren voor het behoud van hun gamers. Een van de platformen om naar te kijken is Omniata. Ze zijn een ervaren team van EA en Digital Chocolate dat enkele van de bekendste ontwikkelaars van de game-industrie is gepasseerd met inbegrip van Angry Birds-maker Rovio, Grand Cru en Gaia.
Hoewel er tal van andere analytische en spelerbeheerservices zijn, heeft de CEO van Omniata, Alex Arias, een brede visie op wat Omniata uiteindelijk zal doen. Hij denkt aan Omniata als een SAP voor het tijdperk van digitale goederen waar verschillende soorten bedrijven blijvende relaties met hun klanten zullen moeten beheren. Gaming is een goed uitgangspunt, vanwege Arias eigen persoonlijke contacten in de game-industrie.
Terwijl andere tools uitsluitend gericht kunnen zijn op gebruikersovernameanalyse of het bieden van de juiste soorten advertentieblokken aan betalende en niet-betalende klanten, bouwt Arias een platform dat al deze gebruiksvoorbeelden kan bestrijken.
Omniata kan omgaan met A/B testen zoals een Optimizely of fundamentele analyse zoals Flurry, en kan ook omgaan met geavanceerdere analyses voor verschillende gebruikerscohorten die op willekeurige tijdstippen toetreden