Er ontstaan steeds nieuwe beginnende bedrijven die zich bezighouden met het big data fenomeen. Niet alle beginnende bedrijven starten echter op dezelfde manier.
Hoewel het voor bedrijven op een uitdaging kan lijken wanneer er een nieuw big data bedrijf verrijst, zal dit niet altijd meteen invloed hebben op de softwaremarkt.
Er zijn aan de andere kant wel enkele beginnende bedrijven die het potentieel hebben om andere bedrijven te helpen groeien, op de vlakken waar zij dit het hardst nodig hebben.
Een aantal bedrijven die andere bedrijven daadwerkelijk kunnen helpen hun omzet te verhogen zijn uitgenodigd bij de DataBeat conferentie in San Francisco. Leidinggevenden van data-smart bedrijven zoals New Relic, Mode Analytics, Cloudera, RelateIG en Trifacta hebben bij deze bijeenkomst presentaties gehouden. Klanten werden hierbij ook in de gelegenheid gesteld om aan te geven welke en hoeveel voordelen zij hebben verkregen door gebruik te maken van de futuristische software en infrastructuur. Bewijs van onmiddellijke groei is niet gemakkelijk te vinden, maar dit bewijs was er wel bij DataBeat 2014.
De succesverhalen
Paul Cheesbrough, hoofd van de technologieafdeling van News Corp sprak over de voordelen van het gebruik van de relatie-intelligentiesoftware van RelateIQ. Daarnaast beschreef Anna Gordon, datawetenschapper van MindJet de voordelen van het gebruik van de bedrijfsintelligentie software van Looker. Ook Simon Zhang, directeur van de bedrijfsanalyse afdeling van LinkedIn legde uit hoe het gebruik van de data visualiseringssoftware van Tableau de bedrijfsomzet met 85 procent heeft verhoogd.
De DataBeat 2014 conferentie werd op 19 en 20 mei gehouden.