Selecteer een pagina

Technologie maakte altijd deel uit van het CRM gebeuren. Voorheen moest er dan veelal gewerkt worden aan het vinden van de juiste oplossingen die zouden zorgen voor klanttevredenheid.

De klanten Lifecycle moest door verschillende afdelingen worden beheerd waaronder Ondersteuning, Marketing en natuurlijk de verkoopafdeling. De hedendaagse CRM bestond toen nog niet, of beter gezegd: er waren verschillende geïsoleerde systemen van verschillende verkopers en er moesten integrators worden ingehuurd om deze systemen aan te sluiten.

Begin 1990 werd de hedendaagse CRM uitgevonden door Siebel. Daarna maakte men zich toch zorgen over de integratie van Siebel met andere geïsoleerde systemen. Siebel was toen zeker het antwoord, maar dat bleef niet lang zo. Het programma van Siebel was duur, de technologie was onstabiel, er waren veel foutmeldingen en het leek alsof het product zich alleen concentreerde op bedrijven die producten verkochten. Als het een dienstenbedrijf betrof, waren er vele problemen en het leek erop alsof de technologie niet bij het model paste.

Pas in 2003 werd er gekeken naar gehoste CRM oplossingen en toen waren de enige drie aanbieders: Upshot (die later door Siebel werd gekocht), Salesboom.com en Salesforce. Toentertijd had geen van hen, wat Siebel nu te bieden heeft, maar alleen het idee al van CRM in de Cloud (dat toen nog niet eens zo heette) was toen al aantrekkelijk.

Tegen het einde van 2005 werden RFI’s (Aanvragen voor Informatie) en RFP’s (Aanvragen voor Voorstellen) ingediend. De optie tot SugarCRM werd ook bekeken, maar de software was niet geweldig en de werkstroom motor was belachelijk.

De technologie van Salesboom leek toen de beste uit de aanbieders. Salesboom leverde bovendien geïsoleerde gebruikersopties tegen een voortreffelijke prijs.  Dit bedrijf kwam met een helemaal aparte werkstroom, wat een heel belangrijke zaak is. Salesboom was vele malen goedkoper dan Salesforce en dit bedrijf levert tot nu toe goede service.