“De organisator van dansfeesten ID&T probeert klanten aan te trekken door discussies via social media te beheren en voeden. Martijn van Daalen, manager partnerships bij ID&T/Q-Dance, geeft aan dat via de koppeling van social media en crm-systemen de behoeften van de consument duidelijk naar voren komen.”
“Bij discussies via sociale media analyseert ID&T wie de beïnvloeders zijn, wie de grootste bijdrages levert en wat het sentiment over bepaalde onderwerpen is. Er zijn 16 klantprofielen opgesteld, onderverdeeld in vier categorieën. Ten eerste mensen die content en gesprekken voortbrengen, ten tweede specialisten en celebrities, ten derde stemmingmakers en netwerkbouwers en tot slot observers die lezen en toekijken en een mening vormen op grond van andere commentaren. Via de `Klout Score` wordt aangegeven hoe invloedrijk iemand is op Twitter en Facebook.”
Leuk om te zien dat vanuit de consumenten markt de zinvolle combinatie van Social CRM wordt ondersteund. Dit is een goed voorbeeld van wat Social CRM biedt. Verdelen, de segmentaties doorvoeren binnen de Social Media, luisteren en analyseren en dan vertalen naar wensen van de markt. Ik hoop dat hier nog veel bedrijven een voorbeeld aan zullen nemen!