Verschillende CRM-systemen leveranciers spanden zich in het verleden in op het gebied van het integreren van sociale media. Nu vraagt men zich niet meer af of het nuttig is om LinkedIn, Twitter of Facebook te integreren, maar wel hoe je het meeste uit deze sites kunt halen.
De klant dagelijks contacten met sociale informatie
Het eerste wat vele bedrijven hebben aangenomen, is het gebruiken van sociale informatie in hun dagelijks contact. B2B onder andere, is nu de gewoonste zaak. U weet intussen zelf dat het handig is om naast het CRM-profiel van uw consument een icoon te zien van een van de sociale platformen waarbij wordt aangegeven dat uw klant iets op een van de sociale media sites heeft gepost. Het komt ook vaker voor dat Facebook verschijnt in (semi-) zakelijke toepassingen.
Er ontstaan bij een groot deel van de bedrijven activiteiten, vaak als experiment, omtrent Facebook marketing. Gesponsorde websites en advertenties worden geplaatst op Facebook en dan is de doelgroep gemaakt op basis van gegevens uit Facebook profielen. Dit is wel handig, maar is het echt geïntegreerd? Het antwoord op die vraag is nee, nog niet. Het lijkt er nu echter op alsof dit verandert. Recentelijk introduceerde Facebook namelijk de nieuwe tool ‘Custom Audiences.’
Facebook campagne aan uw eigen klantgegevens koppelen
Facebook heeft de mogelijkheid gecreëerd zodat u uw klantinformatie uit uw CRM-milieu kunt gebruiken om uw Facebook campagne beter te richten. Dit is mogelijk met Custom Audiences. Bij nader inzien, blijkt dat dit programma enorm veel nieuwe opties met zich mee brengt. U bent namelijk niet meer beperkt tot de op Facebook beschikbare informatie, bij het targetten van uw campagne. Nu kunt u deze koppelen aan informatie die u zelf van uw consumenten heeft.
Nu is het dus mogelijk om uw Facebook campagne op klanten, niet-klanten, klanten die een bepaald product bij u hebben gekocht, klanten die regelmatig of juist niet zijn bezocht, klanten die uw product afkraken of juist promoten enzovoorts richten. Is dat niet mooi?
Gericht sturen
Deze mogelijkheden van integratie zullen alleen maar toenemen, wat inhoudt dat de bezigheden omtrent CRM nog socialer gericht zullen zijn. Het is nu dus uw beurt om scherper te sturen op het maken van een scherp beeld voor klanten, een helder zicht op hoe u waardevol kunt zijn voor klanten en een helder zicht op hoe u sociale media laat werken in uw CRM-strategie.