Tegenwoordig worden bedrijven getransformeerd door de verschijning van cloud-gebaseerde CRM systemen. Men zoekt nu naar CRM systemen met een hoge mate van behendigheid.
Traditionele onderneming IT wordt steeds minder gebruikt. CIO’s kopen geen systemen meer van een specifieke verkoper en ze kiezen ook niet meer voor de langetermijndiensten van een enkele leverancier.
Gartner voorspelt dat de nieuwe uitgaven voor cloud computingplatforms en applicaties tegen 2016 zullen veranderen en dat bijna de helft van grote ondernemingen in 2017 implementaties op aanvraag zullen hebben. Boston Consulting Group heeft in de tussentijd ontdekt dat CIO’s bereid zijn om software als een dienst uit te proberen voor 35 tot 60 procent van hun applicatie-uitgaven.
Voor verschillende bedrijfstaken die niet tot de kerntaken behoren, van human resources tot financiële, kiezen IT leiders voor CRM op aanvraag. Een specifiek groeigebied is sales-forceautomatisering, aangezien vele bedrijven ervoor kiezen om hun klantrelatiebeheer (CRM) systemen over te brengen naar de cloud. Er zijn namelijk veel voordelen gekoppeld aan het kiezen voor een CRM aanpak op aanvraag.
Volgens Doug May van LoneStar vertegenwoordigt CRM een goed gebruik voor in de cloud, aangezien organisaties verkoopmanagement niet zien als een ondernemingskritische dienst. Verkoopteams zoeken vaak naar projectleidende CRM software met flexibiliteit en een robuuste reeks tools die worden aangeboden door bedrijven zoals SugarCRM, Salesforce en Netsuite.