Het Cloud ERP (onderneming hulpbronnen planning) landschap wordt steeds groter en de concurrentie stijgt. In juli 2012, waren de Q2 omzet en inkomstcijfers van webgebaseerde bedrijfssoftware leverancier NetSuite de eerste indicatoren van een groeiende trend in de Cloud ERP ruimte.
Ben Kepes kondigde in de Cloud Ave blog aan dat de abonnement en ondersteuning omzet 61 miljoen dollar bedroegen, wat een 27 procent stijging aangeeft vergeleken met de cijfers van Q2 2011. De kasstroom van NetSuite uit operationele activiteiten steeg jaarlijks met 80 procent tot een bedrag van 15,2 miljoen dollar.
Inkomsten rapporten op zich zijn niet spannend, maar zoals Kepes zei is het een trend dat deze cijfers signalen aangeven van een belangrijke verschuiving in de ERP ruimte.
Onderneming software is niet “sexy”, maar het blijft volgens Kepes een jaarlijkse groeisector, omdat het rechtstreeks in geld kan worden omgezet. Ondernemingsoftware bedrijven leveren een dienst waar klanten bereid zijn voor te betalen.
Koppel het aan de kostenbesparende, productiviteit verbeterende en efficiëntie creërende mogelijkheden van de cloud en het is niet verbazingwekkend dat ERP in de cloud de volgende grens wordt voor vele onderneming softwareleveranciers.
Brian Sommer, CEO van TechVentive en onderneming analist met Vital Analysis, gaf in zijn blog voor ZDnet aan dat er verscheidene nieuwe implementaties en spelers ontstaan wat een meer competitief ERP landschap aantoont.
Sommers biedt gedetailleerde overzichten van welbekende spelers (zoals Microsoft, SAP en NetSuite) en nieuwe beginnende spelers (zoals Kenandy, Infor, RootStock en Workday). Het interessantste is de analyse van wat deze hernieuwing van het ERP landschap inhoudt.
Sommer gelooft dat veel van de nieuwe spelers het klassement voor ERP software kunnen ontregelen. Hij zei dat als je firma software selecteert van dezelfde tien jaar oude korte lijst, je een fout maakt. Het is volgens Sommer slimmer om enkele van de nieuwe bedrijven te bekijken.
Hij geeft als aan dat je gekozen integrator niet blij zal zijn met je keuze om ERP over te brengen naar de cloud. En zei: “Cloud ERP producten nemen niet zoveel tijd of implementatiekosten in beslag als applicaties op locatie. Integrators haten dit feit, maar klanten niet.”
Verwacht verzet en harde verkoop van integrators die gewend zijn aan lange, winstgevende contracten die traditionele ERP oplossingen nodig hebben.
Hierover gaf Sommer toe dat sommige nieuwe cloud ERP oplossingen niet zo goed bestand zijn tegen concurrentie als oude applicaties. Hij raadt aan dat je de PaaS van een verkoper bekijkt. Deze kan een diep, rijk, ecosysteem van andere producten leveren die data, programmeergemeenschappen, databases en applicaties voortbrengen om invulling te geven aan functionele gaten in de oplossing.
Aan de andere kant moet je nieuwe oplossingen vermijden die slechts de functionaliteit van oudere generatie producten na-apen.
Oude ERP was volgens Sommers ontworpen toen alles beperkt was: bandbreedte, opslagruimte, verwerkingssnelheid, computerbeschikbaarheid, enzovoorts. Voor de hedendaagse noden, moeten nieuwe oplossingen acties, inventaris en dergelijke bekijken van externe betrokkenen zoals leveranciers, overheden, klanten, enzovoorts in plaats van slechts rekening transacties.
De nieuwe oplossingen moesten vanaf het begin worden ontworpen als bewust van het externe en strategisch (niet alleen operationeel) uitstekend. Verkrijg de beste zakelijke denkwijze ingebouwd in een nieuwe oplossing (niet een oude gedachte in een nieuwe code).
Hoewel ERP helemaal niet nieuw is, is er duidelijk een verschuiving gaande binnen het landschap. Alhoewel vele ERP oplossingen voor enkele jaren beschikbaar zijn geweest in de cloud of in gehoste of hybride modules , lijkt het alsof de komende twaalf tot achttien maanden een nieuw tijdperk van innovatie in de ruimte kan brengen.
Veel competitie stimuleert volgens Sommer innovatie en keuze voor de koper en kan je meer gebruik bieden wanneer je onderhandelt met je huidige en toekomstige ERP leverancier.