Selecteer een pagina

Collaborative Health Network helpt patiëntenzorg te verbeteren van het Rode Kruis Beverwijk, Waterland Purmerend en Amstelland Amstelveen door het stroomlijnen en centraliseren van informatie. Care4ICT heeft een Collaborative Health Network (CHN) contract getekend voor de implementatie van een zorgplatform voor drie ziekenhuizen. De CHN-oplossing is ontstaan door een alliantie tussen SAP en Accenture en is speciaal ontwikkeld om zorginstellingen te helpen met het verbeteren van de zorg voor hun patiënten door het stroomlijnen van de manier waarop zij informatie toepassen, integreren en delen. Aad Storm, Care4ICT: “Onze ambitie is om met behulp van dit platform de stakeholders van de regionale zorgprocessen in staat te stellen informatie centraal beschikbaar te hebben. Met andere woorden: zorglogistiek, maar dan regionaal.”? De stakeholders zijn in eerste instantie de patiënten, huisartsen en ziekenhuizen zelf. In de toekomst zullen ook apotheken, verloskundigen, zorgverzekeraars en de overheid zich kunnen aansluiten op dit platform. De Collaborative Health Network overeenkomst die vandaag, 4 december, van start gaat, behelst in de eerste fase een web-based toegang voor een beperkt aantal huisartsen en patiënten tot het ziekenhuisinformatiesysteem (ZIS) van het Waterlandziekenhuis. Hierbij draait het in eerste instantie om ordermanagement (afspraken en aanvragen) voor patiënten en huisartsen. Na een volledige uitrol naar de drie ziekenhuizen zal vervolgens de functionaliteit van het CHN-platform uitgebreid worden. De ambitie daarbij is om uiteindelijk procesondersteuning te bieden voor standaard zorgprocessen tussen de aangesloten zorgaanbieders. Dit gaat verder dan het ondersteunen van berichtenverkeer; het omvat ook monitoring en sturing van de onderliggende zorgprocessen waar de verschillende zorgaanbieders een rol in hebben. De CHN-oplossing is gebaseerd op het open integratie- en applicatieplatform SAP NetWeaver. Het is ontworpen om de industrie te helpen de kwaliteit van de zorg te verbeteren en meer controle te krijgen over de kosten door het leveren van een infrastructuur die een grote hoeveelheid informatie en data kan koppelen. De oplossing helpt de instellingen ook bij het onderhouden van accurate elektronische zorggegevens die door meerdere partijen gemakkelijk en snel toegankelijk zijn. De CHN-oplossing zal gebruik maken van een enterprise servicegeoriënteerde architectuur (eSOA) om de IT-kosten te verminderen en automatische samenwerkingsprocessen mogelijk te maken tussen zorgverleners, zorgverzekeraars en farmaceutische bedrijven.