Selecteer een pagina

BMW Group Nederland stroomlijnt zijn facturatieproces verder met StreamServe, marktleider op het gebied van Enterprise Document Presentment. Belangrijkste reden hiervoor is dat BMW het niveau van de service aan zijn dealers verder wil verhogen. BMW verstuurt gemiddeld 150.000 facturen op jaarbasis, voor nieuwe auto’s, onderdelen en garantie. 

Voorheen werden facturen geprint en verzonden door een logistieke partner. Dit is een tijdrovend en kostbaar proces, waarbij de kans op fouten en vertragingen relatief groot is. Door het facturatieproces te digitaliseren met StreamServe, profiteert BMW van een aantal voordelen. Zo verbetert BMW met StreamServe zijn service aan dealers: deze ontvangen de facturen voortaan digitaal in PDF-formaat, voorzien van een digitale handtekening en niet meer via de post. Hierdoor beschikken de dealers sneller over de facturen, zijn deze eenvoudiger terug te zoeken en in de toekomst is dit 1-op-1 aan te sluiten op de bedrijfsapplicaties van de dealers. Dealers vereenvoudigen en versnellen hiermee ook hun eigen facturatieprocessen.

BMW Group Nederland kan facturen nu volledig binnenshuis verwerken, verzenden en gelijktijdig elektronisch archiveren. Zij zijn in staat facturen in de juiste opmaak en per merk (BMW, MINI en BMW Motorrad) te verwerken. Hoewel niet noodzakelijk gaf de belastingdienst haar goedkeuring aan deze implementatie. BMW produceert en distribueert ook het autoregistratieformulier inmiddels via StreamServe. Later dit jaar volgen de prijskaarten in de showrooms en garantiecertificaten.

“Na een selectieproces hebben wij uiteindelijk voor de software van StreamServe gekozen”, aldus Rob van Kuijk, coördinator systeem ontwikkeling van BMW Group Nederland. “Het pakket ondersteunt zowel de digitale stroom als de papierstroom, waardoor we in staat zijn zelf al onze facturen te genereren, verzenden en archiveren. Bovendien biedt de software ons naast elektronisch factureren ook de mogelijkheid de communicatie in andere processen te verbeteren. De oplossingen van StreamServe passen goed bij de professionaliteit die BMW als organisatie uitstraalt. Wij verwachten aan het einde van het jaar dat al onze print-output (bulkverwerking) via StreamServe wordt afgehandeld. “

Harold van der Horst, Marketing Manager bij StreamServe: “We constateren een snel groeiende belangstelling voor elektronisch factureren. De voordelen op het vlak van service, efficiency en kostenbesparing zijn met name snel te bereiken bij organisaties  die met dealers of franchisers werken of die intercompany factureren. De acceptatie door klanten ligt in die situatie vanzelfsprekend hoog. Tijdens ons relatie-evenement op 24 mei komt elektronisch factureren in diverse praktijkvoorbeelden uitgebreid aan de orde.”

Bronnen: ERPcentraal & StreamServe