In Nederland zijn honderden kleine en grotere leveranciers van HRM software actief. Soms is de keuze voor een specifieke oplossing juist afhankelijk van de compleetheid (integrale eigenschappen) en niet van de modulaire opbouw van het systeem. Deze review gaat over een regionale centrum op het gebied van behandelingsondersteunend onderzoek. Deze organisatie legde in augustus 2014 contact met het Nederlands Kenniscentrum en was echt op zoek naar een HRM totaaloplossing. Men was op zoek naar een nieuw HRM systeem dat het bestaande kon vervangen. De ruim 200 medewerkers werkzaam in laboratoria en de diverse ondersteunde diensten moesten zelf digitaal zaken kunnen wijzigen, aanvragen kunnen doen en digitale loonstroken en dossiers in kunnen zien. Binnen de organisatie werd al HR-software van Raet gebruikt voor de salarisadministratie.
Grote hoeveelheid HRM leveranciers maakte softwareselectie lastig
Na een eerste oriëntatie op HRM software en advies van het Nederlands Kenniscentrum inzake HRM systemen zoals Visma HRM, UNIT4 HR Solutions, People Inc en Kennys Prinsys, werd een volstrekt nieuwe shortlist opgesteld. De softwareselectie kwam uiteindelijk neer op een keuze tussen twee leveranciers, Afas en Raet. In dit geval gaven de ervaringen van branchegerelateerde instellingen de doorslag. De organisatie ging kijken bij diverse ziekenhuizen om te kijken hoe de systemen daar bevielen. Ook werd goed gekeken of specifieke CAO-informatie voor deze branche binnen de HRM software goed kon worden geïmplementeerd, vastgelegd en bijgehouden.
Deze type software selectieprocessen komen wij in de praktijk vaker tegen. In plaats van volledig te vertrouwen op de presentaties en informatie van softwareleveranciers, is het zeker ook verstandig om ook eens te kijken bij vergelijkbare organisaties.
Aantal klanten van Afas software vanaf 1996 flink gegroeid
Afas is één van de grootste softwareleveranciers van ERP, HRM en CRM systemen. Met circa 10.000 zakelijke klanten en de focus op diverse sectoren, heeft het bedrijf inmiddels een fors marktaandeel veroverd. Afas ontstond in 1996 na een management buy-out uit Getronics- als AFAS Automatisering en werd kort daarna omgedoopt tot AFAS Software B.V. In 1999 is AFAS Personele Systemen opgericht, waarbij de focus gelegd werd op de HR- en Payrollsoftware. In 2002 zijn beide BV’s samengesmolten en opereren vandaag de dag als één organisatie: AFAS Software.
Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen aanvrager en softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven.
Heeft u behoefte aan informatie over HRM software of heeft u vragen over de wijze waarop u een software selectieproces organiseert? Vraag ons software informatiepakket aan!